
Når forbruger-organisationer laver sammenlignende tests og uddeler ris og roser til de bedste og de værste, er der som regel altid ballade og sure miner i farvandet.
Det er ligegyldigt, om forbrugerfolkene afprøver støvsugere, nye madvarer, babybleer – eller som i dette nye tilfælde flyselskaber.
”Which?”, der er en engelske pendant til danske ”Tænk” har gennemført sine tests af flyselskaber i adskillige år, men sjældent har de givet så meget genlyd i den britiske presse.
Sandsynligvis fordi et par af Englands mest kendte flyselskaber endte helt i bund, når det gjaldt flyvninger på de korte distancer – f.eks. mellem to lande i Europa.

Selvom Norwegian egentlig satser mere på de lange ruter nutildags, er nordmændene kåret som Europas 3. bedste på de korte distancer.
Det værste flyselskab på de korte ruter er spanske Vueling – med Ryanair og British Airways placeret lige foran sig i den kedelige del af ranglisten.
Norwegian kan til gengæld sole sig i toppen, hvor den norske lavpris-specialist placerede sig som tredje-bedst af i alt 20 testede flyselskaber. Norwegian scorede topkarakterer for flykabinens indretning, kundeservice og værdi for pengene.
Allerbedst på de korte distancer er Aurigny Air Services og Jet2.com. Begge flyselskaber kendes primært i Storbritannien, og Aurigny opererer udelukkende på ruter til og fra kanaløer som f.eks. Guernsey og Jersey.
”Which?” bygger sin rangliste på input fra 11.625 passagerer, der har fløjet fra en engelsk lufthavn sidste efterår.

Lille Aurigny fra de engelske kanaløer har nu vundet flere sammenligniner af flyselskabers kvalitet og service.
De blev bedt om at vurdere flyselskaberne på en lang række parametre som f.eks. sæde komfort, kundeservice, hurtig boarding, ankomst til tiden, servering ombord og generel værdi for pengene.
SAS endte på en midterplacering som nummer 9 i testen – lige efter Lufthansa og KLM. ”Which?” fremhæver SAS’ kundeservice og boarding som særdeles god.
Det lidt interessante er, at Ryanair fortsat er Europas største flyselskab målt i antal passagerer – trods de dårlige anmeldelser og tusindvis af flyaflysninger i efteråret og nu.
Folk kigger tilsyneladende mest på priserne for en billet. Er den lav, accepterer de dårligere service, flere forsinkelser osv.

British Airways bliver straffet for mange aflysninger, strejker og for at fjerne de gratis snacks på korte distancer.
Intet flyselskab nåede maksimum på 100 pct – langt fra – men her er Top-20 listen fra britiske ”Which?” over bedste og dårligste flyselskaber på de korte ruter:
- Aurigny Air Services – 80 pct.
- com – 76.
- Norwegian – 76
- Aer Lingus – 73
- Swiss – 73
- Air Malta – 68
- Lufthansa – 68
- KLM – 67
- SAS – 66 pct.
- Eurowings – 65 pct.
- easyJet – 64
- FlyBe – 64
- Monarch (nu lukket) – 64
- Thomson Airways – 59
- TAP Portugal – 57
- Wizz Air – 54
- Thomas Cook Airlines – 54
- British Airways – 52
- Ryanair – 45
- Vueling – 45 pct.
”Which?” har også lavet en separat rangliste over de bedste langdistance flyselskaber, der har ruter til og fra britiske lufthavne.
Her blev Singapore Airlines kåret som nummer ét med flotte 88 pct – foran Emirates, Qatar Airways, Cathay Pacific og Virgin Atlantic.

Englænderne har kåret Singapore Airlines til det bedste flyselskab på de lange ruter.
Skriv et svar