
Matematikere og folk, der arbejder med statistikker, elsker formler.
Selvfølgelig kan man også gøre de fleste ting omkring rejser og ferie op i tal eller sætte dem på formel. på formel. F.eks. for at finde ud af, hvordan den ideelle forretningsrejse forløber (helst uden forsinkelser) – eller som i denne artikel en beregning af det gode hotelværelse.
Den store hotel-søgemaskine www.hotels.com har ladet sine computere nærlæse ordene fra 148 millioner sætninger i 25 millioner anmeldelser af hoteller og værelser.

Komfortable senge, rengjorte værelser og en god fornemmelse af hygge og sikkerhed er langt vigtigere for hotelgæster end vild luksus eller gratis Wi-Fi.
Resultatet fra anmeldelserne i 2016 ser således ud:
V25 + R35 + K10 + P2 + S + M + B7 + SP + W + ½TK = Det perfekte hotelophold
Kompliceret ser det ud, men hvis jeg nu forklarer, hvad bogstaverne står for, bliver det måske lidt nemmere:
V = Venligt personale
R = Rene værelser
K = Komfortable senge
P = Fair pris
S = Stilhed på værelset
SP = Swimmingpool
M = Morgenmad inkluderet
B = Beliggenhed/gåafstand til aktiviteter/nem adgang
W = Gratis Wi-Fi
TK = Mulighed for at lave te/kaffe på værelset
PH = Det perfekte hotelophold

En flot swimming pool er et absolut plus på et hotel, men den er langt fra så vigtig som f.eks. rene væreelser og venligt personale.
Ifølge hotels.com er det faktisk ret enkelt at sammensætte det perfekte hotelophold. Ekstra luksus er ikke nødvendig i de fleste tilfælde, men blot prikken over i’et.
Rene værelser og god komfort er 35 gange vigtigere end et overdådigt morgenbord, en luksuspool eller en fancy kaffemaskine på værelset.
Måske lidt overraskende vurderes et venligt og hjælpsomt personale at være 10 gange vigtigere end gratis Wi-Fi.
Psykologen Simon Moore, som har gennemført analysen for hotels.com forklarer:
“Vi drømmer allesammen om luksus hoteller og bounty-strande, men det er faktisk andre ting, vi kigger efter, når vi skal vælge et hotel, og det siger noget helt fundamentalt om det at være menneske.”
”Fra et psykologisk standpunkt vejer risici og besvær fem gange tungere end sammenlignelige positive faktorer. Derfor går folk meget mere op i fundamentale fornødenheder som komfort og rene værelser end i luksuriøse pools og gourmet restauranter,” siger Simon Moore.
Hotels.com bemærker samtidig, at gode anmeldelser og anbefalinger fra andre rejsende i dag er vigtigere end nogensinde før. Hvor mange stjerner et hotel har, betyder langt mindre.
Som på andre søgemaskiner kan man kigge efter hoteller efter forskellige kriterier på www.hotels.com . Man kan f.eks. gå efter de 2.500 bedst anmeldte hoteller, der har fået en Loved by Guest Award….
Skriv et svar