I de senere år har København fået masser af reklame omtaler i internationale medier. Nogle af dem har sågar kåret danskernes hovedstad til at være blandt de hotteste storbyer i verden at besøge.
Denne positive stemning skal nu udnyttes og udbygges yderligere. I samarbejde med 14 partnere har VisitDenmark fået produceret to videoer, der via tv-stationer og sociale medier skal få især flere briter og svenskere til at besøge København.
Der er ikke tale om traditionelle turist-film, der viser billeder af byens største turist attraktioner. Tværtimod vil VisitDenmark, der er Danmarks nationale turist-bureau, gerne lokke de udenlandske besøgende væk fra centrum og ud i de forskellige kvarterer, hvor københavnerne selv bor og færdes.
VisitDenmark har hyret to kvindelige ”ambassadører” til at vise rundt i hovedstaden og give anbefalinger til, hvor man kan opleve den ægte københavner-stemning.
Den ene ambassadør designer København og har byen som sit kontor. Det er Københavns stadsarkitekt Camilla Van Deurs.
Den anden er topkokken Kamilla Seidler, der netop er vendt hjem efter en periode i Bolivia. For hende er det et gensyn med hovedstaden, og hun kan sammenligne med, hvad hun selv har oplevet i Sydamerika.
De to film har fælles-titlen ”Just Another Day in Copenhagen”. De følger Camilla og Kamilla rundt i dronningens by. De viser deres yndlingssteder frem og giver bl.a. anbefalinger til gode spisesteder, og hvad man kan få tiden til at gå med under sit ophold i København:
”Turisterne vil gerne tæt på danskerne og opleve den lokale livsstil. Vi har derfor helt bevidst valgt at fortælle om København gennem herboende lokale ambassadører, der har en personlig historie og relation til byen. Det gør dem mere troværdige, når de anbefaler lokale steder at besøge. Netop anbefalinger har stor betydning for turisternes valg af rejsemål,” forklarer projektleder Signe Lüth Di Liberto fra VisitDenmark.
Voldene på Christianshavn, Absalon kirken på Vesterbro og den 13 kilometer lange cykelrute langs havnefronten er et par af de steder, som de to ambassadører viser frem i videoerne.
Videoerne har i et par dage kørt på YouTube, Facebook og via en række video-netværk. De bliver støttet af reklame i sociale medier og på internettets landing pages.
Derudover har man produceret en række teaser videoer. De leder ind til et konkurrence-site, hvor turisterne kan sammensætte deres egen dag i København – og få mulighed for at vinde den.
Det er tredje år i træk, at en række københavnske virksomheder og organisationer går sammen om en fælles kampagne, der skal lokke flere turister til Danmarks største by. I år er der 14 partnere med.
Ud over VisitDenmark er det Scandic kæden af hoteller, Tivoli, BCHG, Zoo, Arp-Hansen Hotel Group, SAS, Danhostels, Metro, ForSea, Nordic Choice Hotels, Øresundsbroen og Wonderful Copenhagen.
Som nævnt fokuserer de to videoer på at trække flere englændere og svenskere til København. Også flere andre lande vil bruge indholdet i deres lokale markedsføring. Det gælder f.eks. VisitDenmarks kontorer i Italien og Frankrig….
(Indledningsfoto til artiklen: Mahkeo / Unsplash)
Skriv et svar