Norge har åbenbart en af de regeringer, der holder bedst øje med udviklingen i flytrafikken – og reagerer hurtigst på forandringer i markedet.
I hvert fald vil regeringen i Oslo forlænge sin hjælp til flyselskaber i knibe. Nu får Norwegian, SAS og Wideroe adgang til stats-garanterede lån helt frem til udgangen af oktober.
Den nuværende hjælpe-ordning udløber den 30. juni, men den er ikke længere tilstrækkelig, mener nordmændene.
Krisen varer længere, end politikere og analytikere havde ventet tilbage i marts, hvor den nuværende hjælpepakke blev skruet sammen.
Den stiller låne-garantier til rådighed på seks milliarder norske kroner, hvoraf Norwegian alene får 3,3 milliarder. Hvor meget udvidelsen indeholder, er ikke oplyst endnu.
Som mod-ydelse for hjælpen skal de tre flyselskaber holde et minimalt rutenet i gang i Norge. Derfor har man under hele Corona krisen kunnet flyve mellem de større norske byer.
Den danske regering har indtil videre kun hjulpet SAS med et stats-garanteret lån. Danmark ejer nemlig 14 procent af det skandinaviske flyselskab.
Ingen af de mindre flyselskaber på det danske marked har fået statslig assistance, hvilket godt kan synes unfair.
Med regeringens meget begrænsede åbning af de danske grænser, har f.eks. Great Dane Airlines fået store problemer. Det Aalborg-baserede flyselskab var ellers gået i gang med at forberede nye faste ruter til Mallorca og Malaga….
(Indledningsfoto til artiklen: Hans Olav Nygård / Norwegian)
Skriv et svar