Der bliver snart god plads i hangarerne hos SAS.
Efter et rekordstort underskud i det netop afsluttede regnskabsår 2019/2020 vil SAS gøre som mange af sine konkurrenter: Nemlig sende ældre fly hurtigere på pension end først planlagt.
SAS vil sige farvel til 21 veltjente passagerfly, der ikke længere er brændstof-økonomiske nok. Det er 15 Boeing 737, fire Airbus A340 og en enkelt Airbus A330.
Det store farvel til de mange fly bliver nok det mest synlige resultat af en række ekstra besparelser, som SAS har måttet sætte i gang for at kompensere for den manglende omsætning som følge af Corona pandemien.
Tidligere i år har det skandinaviske flyselskab måttet afskedige 5.000 ansatte. Desuden er der indført stop for ikke-nødvendige omkostninger, og SAS har travlt med at genforhandle løn-aftaler med sit resterende personale.
På bundlinien kom SAS ud med et underskud på 9,3 milliarder svenske kroner i regnskabs-året, der sluttede med udgangen af oktober. Det svarer til ca. 6,8 milliarder danske kroner.
Omsætningen hos SAS faldt med 56 procent til blot 20,5 mia. svenske kroner eller ca. 14,8 mia. danske kroner.
Flyselskabet er fortsat skeptisk med hensyn til bedre tider. De begynder næppe at komme før i 2022. Heller ikke, selvom udsigten til snarlige Corona vacciner skaber udbredt optimisme i rejseindustrien….
(Indledningsfoto til artiklen:Henry Fokuhl / Pixabay)
Skriv et svar