I flere store lande har flyselskaber og politikere erkendt åbent, at jetfly ikke er den mest miljø-skånende og CO2-rigtige transport. Måske nok på de lange ruter, men ikke indenrigs.
Derfor støtter regeringerne i Tyskland, Frankrig og Holland direkte initiativer, der skal flytte mange flere passagerer fra fly til jernbanen. Det samme gør Østrig og Schweiz.
Landene indretter flere linier med højhastigheds-tog mellem storbyerne. Priserne på togbilletter bliver sænket ved hjælp af stats-tilskud, og man kan i dag købe kombinerede billetter til tog og fly.
Nu melder luftfarten også selv ud: Vi skal gå i seng med jernbanen. Ikke opfatte den som en irriterende rival.
Den internationale luftfarts-organisation IATA vil fremover arbejde tæt sammen med jernbanernes tilsvarende branche-forening UIC.
De to er nu i heftig flirt og har underskrevet en hensigts-erklæring. Den skal gøre det muligt at opbygge standarder og systemer, der skal gøre det nemmere at integrere ruteflyvninger og jernbane-rejser med hinanden.
I praksis betyder det, at passagerernes rejse-data kan udveksles problemfrit mellem fly- og jernbane-selskaber. På den måde kan man f.eks. udstede billetter og boarding-kort, der fungerer både på sporene og i luften.
Problemerne er ikke nødvendigvis nemme at løse. Luftfart og jernbanen har f.eks. vidt forskellige kode-systemer til at markere start- og slut-destination eller forskellige kvalitets-klasser.
Desuden kan det blive en udfordring at finde ud af, hvordan komplikationer som forsinkelser, aflysninger og ombookinger kan håndteres på tværs af de to transport-former.
Den nye udvikling er til fordel for store centrale lufthavne. Mindre lufthavne, som i høj grad lever som ”feedere” til landets centrale flyveplads, kommer i klemme. Mange af deres flyruter skal overtages af jernbanen.
Rent miljø-mæssigt vil et hop fra fly til jernbane også kun være en fordel, hvis alle togene kører elektrisk. Diesel-drevne jernbaner, som vi f.eks. har mange af i Danmark, forurener lige som meget som jetfly.
I de lande, som er nævnt tidligere i artiklen, kører alle hovedlinier på elektricitet. Desuden har i hvert fald Tyskland, Holland og Frankrig højhastigheds-tog mellem deres større byer….
(Indledningsfoto til artiklen: Free-Photos / Pixabay)
Skriv et svar