SAS er i fuld gang med at modernisere sin flyflåde og skifte fra Boeing til helt ny Airbus maskiner.
Den første store Airbus A350 går i rute om ganske kort tid, og nu har SAS også løftet sløret for sine planer med tre nye Airbus A321LR maskiner.
De er mindre end A350 og er egentlig en variant af Airbus’ bestseller A320neo, der kan flyve over længere stræk.
SAS vil derfor bruge sine nye A321LR på interkontinentale ruter, hvor passagertallet ikke er tilstrækkeligt til at fylde de større A330 og A350 maskiner.
En af dem er ruten mellem København og Boston, hvor SAS’ første A321LR fly vil blive indsat fra den 18. september 2020. Billetsalget begynder allerede her den 20. november.
SAS har hidtil kun betjent Boston i sommer-perioden og med en Airbus A330. Ruten er imidlertid blevet så populær blandt kunderne, at den nu bliver tilbudt også om vinteren. Fra næste år så med den helt nye flytype.
Udleder 18 pct. mindre CO₂
Airbus A321LR hører til den europæiske flyfabriks nyeste generation af maskiner, der er udstyret med mere støjsvage og brændstof-besparende motorer.
SAS-versionen af A321LR sviner således 18 procent mindre med CO2 end tidligere typer fly, som selskabet har anvendt.
Hos SAS har den nye Airbus plads til 157 passagerer fordelt på tre klasser. 22 sidder i SAS Business, 12 på SAS Plus og 123 på SAS Go. Klasserne vil blive tydeligt adskilt i kabinen.
Sæderne i SAS Business og SAS Plus har både USB og normale strømstik, mens strømmen i SAS Go – economy class – kommer via USB-stikket. Alle sæder får egne IFE-skærme til information og underholdning.
SAS tilbyder hurtigt Wi-Fi ombord, ligesom kabinerne er forsynet med avanceret ”mood light”. Flyene har fire toilettet – ét fremme til Business og tre i den bagerste del.
SAS har bestilt tre A321LR fly hos Airbus, der alle ventes at være i drift fra sommer-programmet 2021.
København-Boston bliver den første rute med A321LR. De øvrige fortæller SAS om på et senere tidspunkt.
Satser stærkere på USA
Mens konkurrenten Norwegian skærer ned på sine ruter fra Skandinavien og til Nordamerika, udnytter SAS det opståede tomrum og udvider sine aktiviteter over Atlanten.
Airbus A321LR kan få en nøglerolle i den strategi, fordi det forholdsvis lille fly har rækkevidde til at kunne nå destinationer non-stop i det nord-østlige USA, Canadsa, Mellemøsten og Indien.
SAS har bl.a. styrket sine ruter til New York og Miami:
Fra marts til oktober næste år indsætter SAS f.eks. en ekstra aften-afgang mellem København og New York om tirsdagen. SK01/902 hedder den.
Mellem Skandinavien og Miami vil SAS fra 18. september 2020 tilbyde daglige afgange. Tre afgange om ugen går fra København, mens Stockholm og Oslo får to afgange hver.
For nylig annoncerede SAS også en ny rute fra København til Los Angeles, der åbner den13. januar 2020.
Kapaciteten på flere amerikanske destinationer udvides samtidg, når den nye Airbus A350 medplads til 300 passagerer går ind på SAS’ eksisterende ruter fra København til Chicago, New York og San Francisco. Det sker fra januar 2020.
Alt i alt vil SAS frem til 2023 modtage 96 nye passagerfly fra SAS, Det er 80 styk Airbus A320neo til de korte og mellemlange ruter, otte styk A350, tre styk A321LR og fem styk A330 Enhanced….
(Artiklens indledningsfoto: SAS)
Skriv et svar