21 år har den gjort tjeneste hos Skandinaviens største flyselskab. Boeings 737-600.
Trofast har den pløjet sig gennem Europas luftrum og især besøgt lufthavnene i København, Oslo og Stockholm mange gange om dagen.
I disse tider, hvor Boeing flyver i strid modvind med sine nye 737 MAX fly, er det vigtigt at markere, at MAX’ens forløbere er verdens mest udbredte passagerfly
Også hos SAS har ”luftens Folkevogn” været en tro og stabil tjener. Indtil den nu er forældet og ikke kan konkurrere med nyere flytyper i brændstof-forbrug, støj og CO2 forurening.
SAS er imidlertid et af de flyselskaber, som godt vil sige ordentlig farvel til sine gamle maskiner – og for den sags skyld også fejre, når nye modeller træder an,
Mens SAS lancerer sit nye store Airbus A350 fly om en uge, holdt flyselskabet afsked med sin sidste Boeing 737-600 i den forløbne weekend.
Det gjorde SAS med manér: Flyet blev sendt på en rundtur i de tre lande, hvor SAS er største flyselskab. Det vil sige Danmark, Sverige og Norge.
Undervejs – og mere præcist over Kattegat ud for Skagen – tegnede flyet et 600 i luften, inden det returnerede til Oslo.
Jubilæums-afgangen SK600 startede fra Stockholm klokken 13:49 lørdag. Målet var København, hvor flyet tog en runde i lav højde over lufthavnen.
Tallet 600 tog 23 minutter at tegne på himlen, hvilket selvfølgelig forsinkede ankomsten til Oslo en smule. Her landede SK600 klokken 15:57 efter to timers rundtur.
Afskeden med den veltjente 737-600 er også et farvel til Boeing hos SAS. Flyselskabet satser nu på Airbus i stedet og lader sine Boeing 737’ere afløse af mere moderne Airbus A320neo og A321 maskiner….
(Indledningsfoto til artiklen: Martin Solhaug Standal / Pixabay)
Skriv et svar