For to år siden havde vi en helt anden situation end i dag:
De europæiske motorveje på himlen – fly-korridorerne – og lufthavnene var fuldstændig overbelastede i sommeren 2018.
Resultatet var ofte timelange forsinkelser, fordi ruteflyene stod i kø allerede ved afgang og ofte måtte kredse i et stykke tid over den lufthavn, hvor de egentlig skulle lande.
I dag lyder det som en meget fjern fortid. Lufttrafikken er kun en brøkdel af, hvad den plejer at være. Hvis der skulle opstå forsinkelser, kan det kun være, fordi lufthavnene har fyret en masse medarbejdere, som plejer at håndtere klargøring og kontrol af flyene.
I juni og juli så det ud til, at flytrafikken begyndte at få luft under vingerne, og mange ruter blev genåbnet efter flere måneders stilstand på grund af Corona krisen.
Det holdt dog kun kort, for så vendte COVID-19 tilbage til Europa, og landene måtte igen stramme rejse-reglerne op
”Vi bevæger baglæns. Det er dybt foruroligende for hele branchen. Vi oplever stor forvirring og meget lidt tillid fra passagererne,” konstaterer Eamonn Brennan. Han er chef for Eurocontrol, hvis flyveledere styrer lufttrafikken over Europa.
Eurocontrol har været nødt til at ændre sine prognoser for flytrafikkens udvikling drastisk som følge af de nye Corona udbrud. Prognosen viser nu en kraftigt dalende tendens.
Indtil for nylig regnede Eurocontrol med et minus på 30 procent i oktobers lufttrafik. Nu hedder det minus 57 procent i forhold til samme måned for et år siden.
December, der traditionelt er en store rejsemåned, ser ikke meget bedre ud. Eurocontrols gamle spådom lød på en nedgang på 20 procent. Nu er det 54 procent.
Efter nytår vil det gå en smule bedre. I februar regner Eurocontrol med et minus på 50 procent mod tidligere 15 procent.
Eurocontrol har også sat mere konkrete tal på udviklingen:
Nu regner flyvelederne med, at seks millioner færre flyvninger vil blive gennemført i 2020. Tidligere regnede Eurocontrol med et fald på fem millioner – sammenlignet med 2019.
Corona krisen vil derfor koste europæisk luftfart mindst 140 milliarder euro i 2020. Det svarer til godt en billion danske kroner….
Med andre ord er der lange udsigter for en bedring i situationen. Den kører ikke kun i lavt gear. Den er stagneret helt.
(Indledningsfoto til artiklen: Bilal El-Daou / Pixabay)
Skriv et svar