
Hvis I har fulgt erhvervs-avisernes dækning af den mulige handelskrig mellem USA og Canada i de senere uger, vil I vide, at navnet Bombardier har en central rolle i stridighederne.
Canadiske Bombardier fremstiller nemlig både jernbanetog og flyvemaskiner. Sidstnævnte dog hidtil med fokus på privatfly – de såkaldte ”corporate jets” – og mindre fly til regionale ruter.
Bombardiers design og teknologi har imidlertid været så godt, at canadierne fandt på at bruge det i større passagerfly. Kunderne var der også lige med det samme – bl.a. USA’s store Delta Airlines, der bestilte 125 styks af de nye C-serie fly.

Nej – dette er ikke et lille rutefly. Det er verdens i øjeblikket største “corporate jet” – altså firma fly. Bombardier Global 7000 har plads til maksimalt 19 passagerer plus piloter og kabine crew.
Så var fanden imidlertid løs. Både i Seattle på USA’s vestkyst, hvor flygiganten Boeing har hjemsted – og i Det Hvide Hus i Washington DC på østkysten, hvor præsident Trump har sit skrivebord.
Boeing følte lige pludselig ånden i nakken fra en ny konkurrent til bestselleren Boeing 737. Den slås i forvejen med Airbus A320 familien fra Europa, men snart også med nye passagerfly i samme størrelse fra Rusland og Kina.
Skulle de gode venner fra naboerne i Canada så også stikke en kniv i siden på USA’s kæmpestore fly-industri? Diskussionerne mellem regeringerne i USA og Canada flyver stadig frem og tilbage hen over grænsen mellem de to lande.

Privatflyet kan deles op i fire separate “værelser”,
Boeing beskylder i den forbindelse Bombardier for at dumpe prisen på C-serie flyene for at komme ind på markedet. Den lave pris kan kun opnås, fordi Bombardier får statstilskud fra den canadiske regering.
Heldigvis har Bombardier dog også gode nyheder at byde på – og canadierne har nuuden diskussion præsenteret verdens største firmafly.
Medmindre man da køber et Boeing eller Airbus passagerfly i en speciel privat version, som f.eks. en del regeringer og rigmænd verden over gør.

Global 7000 flyet er som en luksus lejlighed på vinger.
Faktisk også Donald Trump, der har en privat Boeing 757 – ud over præsidentens store Airforce One i skikkelse af en Boeing 747 Jumbo.
Den nye Bombardier Global 7000 (FTV4) må være det ultimative luksus i firmajet klassen. Plads til 19 passagerer plus besætning. Fire separate afdelinger så store som små lejligheder, et rigtigt køkken og hvilerum til tjenestefolkene – undskyld kabine personalet.
Som man kan se på billederne, kan Bombardier Global 7000 deles op, så der f.eks. er et kabine-afsnit med en pæn stor spisestue. Der kan være et stort soveværelse med dobbeltseng i King Size format, en tv-stue med storskærm og et kontor eller konferencerum.
Sådan en flyvende herlighed koster 73 millioner USD – ca. kroner. Og kunder er der til den slags. Ifølge Bombardier er alt udsolgt frem til 2021 på et fly, der første gang leveres i 2018. Imponerende….

Piloter og kabine personale har deres egen afdeling i Bombardier flyet, hvor de kan hvile ud.
Skriv et svar