Når folk hører ordene Boeing og problemer, tænker de fleste straks Boeing 737 MAX. Passagerflyet, der styrtede ned to gange og fik startforbud verden over i mere end et år.
Boeing kan dog også på andre fronter, når det gælder om at skaffe sig problemer. Det større langdistance fly Boeing 787 Dreamliner har givet sine ejere – flyselskaberne – hovedpine i meget længere tid end MAX.
De seneste problemer med Dreamlineren kan påvirke over 1.000 maskiner. Det vil sige så godt som alle Boeing 787 modeller, som USA’s største flyfabrikant har produceret – og som i dag er på vingerne verden over.
Ifølge avisen ”Seattle Times”, der udkommer i Boeings hjemby, ligger de seneste nye problemer i de kulfiber materialer, som Dreamlinerens vinger, krop og hale er fremstillet af.
Belastnings-tests af materialerne, der foretages jævnligt, har vist, at især samlingerne af de forskellige kulfiber-dele ligger under de krævede kvalitets-grænser.
Desuden skal italienske under-leverandører af komponenter til Boeing flyet have anvendt dårligere materialer end de forskrevne. Det drejer sig om en legering af titan letmetal, som bl.a. bruges til beslag i flyenes krop. 450 Dreamlinere skal være berørt.
Heldigvis er problemerne ikke så store, at Dreamlinerne er direkte farlige at flyve med. Omvendt har de amerikanske lufthavns-myndigheder FAA krævet, at tingene skal ordnes så hurtigt som muligt.
Senest har to Boeing 787 maskiner fra det store japanske flyselskab ANA fået start-forbud, indtil der findes en acceptabel løsning på kulfiber udfordringerne.
Samtidig har Boeing skruet produktionen af Dreamlinere ned til kun to maskiner om måneden. Mindst fem var ellers planen.
Den slags koster mange penge. Mindst en milliard dollars måtte Boeing indrømme forleden dag. I manglende omsætning og udgifter til reparations-arbejder på de Dreamlinere, som flyver ude hos kunderne.
Dertil kommer risikoen for, at kunderne løber over tilde europæiske ærkerivaler fra Airbus. Her klager man ikke ligefrem over manglende interesse for Dreamliner konkurrenter som Airbus A350 og A333.
I tredje kvartal af 2021 var Dreamliner problemerne skyld i, at Boeing fik et underskud på 132 millioner dollars. I kvartalet forinden havde Boeing ellers vist overskud for første gang siden 2019.
Problemer med Dreamlinere er i øvrigt ikke en nyhed. Gennem årene har Boeing flere gange måttet trække maskiner tilbage, fordi de ikke fungerede ordentligt.
Det gik bl.a. ud over Norwegian, der satsede på Dreamlinere til sine lange ruter mellem Europa og USA. Først var det flyenes elektriske system, som svigtede. Senere var det jetmotorerne.
Boeing forhandler i øjeblikket med lufthavns-myndighederne FAA om, hvordan de over 1.000 Dreamlinere kan repareres bedst muligt. Ifølge ”Seattle Times” står parterne langt fra hinanden….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Miley / Wikimedia)
Skriv et svar