Situationen for den civile luftfart ser lidt bedre ud for tiden, men det går kun langsomt fremad.
Nye tal viser således, at over 10.000 passagerfly stod langtids-parkeret på jorden ved udgangen af februar. Det svarer til hver tredje airliner.
De deprimerende tal bekræftes af statistikker på lufttrafikken. Den er lige i øjeblikket 61 procent af det normale for marts måned. Målt i antal gennemførte afgange.
Tallene kommer fra analyse-firmaet Cirium, der hver måned udgiver en ”Airline Insights Report,” Februar udgaven fortæller, at 21,635 passagerfly var i drift verden over, mens 10.183 var holdt nede på jorden.
Cirium bruger sågar begrebet ”in storage” om de titusind fly. Det vil sige, at de ikke bare er ”parkeret” i op til tre måneder, men sat ”på lager”.
Det betyder bl.a, at man ikke bare kan tænde for flyene og lade dem lette med passagerer. De skal gennemgå en større forberedelse. Inden de får lov til at lette igen.
Ifølge Ciriums rapport stod 3.536 fly langtids-parkeret i Europa, mens det var 1.065 i Mellemøsten og 2.937 i USA. Ude i Asien var det 1.956.
Cirium har også kigget på aktuelle trends i luftfarten:
De viser, at Airbus A320 er langt det mest populære fly lige for tiden. Det vil sige små såkaldte ”narrow bodies” med kun én mellemgang mellem sæderne.
Store ”wide bodies” som f.eks. Boeing 777 og 787 Dreamliner eller Airbus A350, A330 og A380 står derimod ubeskæftigede, fordi der ganske enkelt ikke er passagerer nok til at fylde dem.
De fleste fly-afgange foregår fortsat mest på indenrigs ruter. Trafikken på “luftens motorvej” mellem Europa og USA er slet ikke kommet i gang endnu på grund af rejse-restriktioner på begge sider af Atlanten.
Derfor klarer lufttrafikken i geografisk store lande sig bedre end i små. Det ser man f.eks. i USA, Rusland, Kina og Australien, der har tæt på normale tilstande.
Problemet ligger på de internationale og lange inter-kontinentale ruter, hvor trafikken næppe kommer i gang igen, før Corona pandemien løjer af, vacciner bliver udbredt og digitale Corona pas bliver accepteret overalt….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar