Det kan åbenbart betale sig at trække ting i langdrag, selvom det er ulovligt. Man bliver nemlig ikke straffet for sin forbrydelse, men kan nøjes med en advarsel.
Det er i hvert fald det indtryk, man sidder tilbage med, efter at ti flyselskaber, som var anmeldt til politiet, har fået tiltale-frafald hos den københavnske anklage-myndighed.
Sagen drejer sig om, at der under Corona pandemien var mange flyselskaber, som kom i pengenød – og lod det gå over passagererne.
De fik således ikke udbetalt deres kompensation for aflyste eller forsinkede afgange, som de ellers har ret til ifølge EU’s såkaldte paragraf 261.
Statens Trafikstyrelse gik ind i sagen og sendte et påbud om at betale de skyldige penge. 11 flyselskaber lod være og blev derfor anmeldt til politiet i december 2020 og januar 2021.
Sagen er nu omsider afsluttet med et tiltale-frafald. Det betyder, at Anklage-myndigheden anser flyselskaberne for at være skyldige, men at sagen ikke bliver afgjort i rettet.
I stedet har flyselskaberne fået en advarsel og besked på, at de må forvente at blive straffet, hvis de overtræder lovgivningen igen.
Hos Trafikstyrelsen vurderer man, at politi-anmeldelsen har virket. Passagererne i de berørte sager har nemlig efterfølgende modtaget den refusion, de var berettigede til.
Flyselskaberne, det drejer sig om, er Aegean Airlines, Air France, Brussels Airlines, easyJet, KLM, Ryanair, SAS, TAP Portugal, Thai Airways og Vueling.
Sagen mod det 11. flyselskab i politi-anmeldelsen – Norwegian – er ikke afsluttet. Den behandles fortsat i Anklagemyndigheden.
Line Elikofer, der er kontorchef i Trafikstyrelsen, siger, at flyselskaberne generelt har iværksat tiltag, der sikrer en hurtigere tilbagebetaling af flybilletter. Selskaberne har f.eks. automatiseret deres processer og ansat flere medarbejdere til at håndtere kravene fra passagerne.
(Indledningsfoto til artiklen: Raten-Kauf / Pixabay)
Skriv et svar