Nu går den ikke længere. Slut med at trække tingene i langdrag og bruge Corona pandemien som undskyldning for at holde erstatnings-penge tilbage fra flypassagererne.
Trafikstyrelsen har i dag politi-anmeldt ti flyselskaber, der ikke har overholdt reglerne for kompensation for aflyste flyrejser under Corona krisen.
De danske regler er helt klare. Maksimalt syv dage må der gå, inden passagererne får deres penge retur. Til gengæld har håndhævelsen af reglerne været løs. Mange passagerer venter i månedsvis på erstatningerne, og en del har stadig ikke se pengene.
I midten af oktober fik flyselskaberne en første advarsel fra Trafikstyrelsen. 12 af dem, vi ser oftest i dansk luftrum, fik en frist til den 1. december til at få ordnet deres mellemværender.
10 af dem har ikke lystret, og de er nu anmeldt til politiet. Her må anklage-myndigheden så vurdere, om de skal have en bøde eller straffes på anden vis. De ti syndere er:
- Aegean Airlines fra Grækenland
- Air France fra Frankrig
- Brussels Airlines fra Belgien
- easyJet fra England
- KLM fra Holland
- Norwegian fra Norge
- Ryanair fra Irland
- TAP fra Portugal
- Thai Airways fra Thailand
- Vueling fra Spanien
S
AS og Lufthansa var med i de første 12, der fik advarsel. De har fået en ekstra frist til den 10. januar, hvor de skal indsende dokumentation. Sker det ikke, risikerer de også en politi-anmeldelse.
SAS kender vejen. Så sent som i morges kom det frem, at det norske Luftfartstilsynet har givet SAS en bøde på én million kroner for at være for langsom til at tilbagebetale penge til kunder. Det svarer til ca. 700.000 danske kroner.
Hvor store bøder der i givet fald vanker i Danmark, er ikke blevet offentliggjort. Rygter taler om mellem 10.000 og 15.000 kroner pr. billet….
(Indledningsfoto til artiklen: Gerd Altmann / Pixabay)
Skriv et svar