Selvom oliepriserne er faldet en smule igen i de senere dage, er det langt fra nok til at berolige finans-analytikere i banker og økonomifolk hos flyselskaberne. De er stadig bange for, at billetpriserne vil blive påvirket af Ukraine krisen.
Senest har et af verdens største flyselskaber – amerikanske Delta Air Lines – meldt sig til koret, der varsler højere priser. Her regner man med, at billetter bliver mellem fem og ti procent dyrere.
Det sker, efter at priser på flybenzin nu ligger på det højeste prisniveau i 14 år som følge af Ruslands invasion af Ukraine.
Ifølge flyselskabernes branche-organisation IATA koster en liter flybenzin – også kaldet kerosin op til 19,5 procent højere her i marts end for en måned siden.
Uenigheden er dog stor om, hvad Ukraine krisen vil betyde for priserne på lidt længere sigt: Deltas store konkurrent American Airlines mener f.eks. ikke, at passagererne kommer til at mærke det.
Delta forventer derimod at lægge brændstof-tillæg på 25 dollars pr. billet på indenrigs-ruter i USA. De udenrigs ruter til f.eks. Europa er man mere forsigtig med, selvom de burde blive betydeligt dyrere på grund af omkostningerne til kerosin.
Brændstof udgør typisk mellem 22 og 38 procent af udgifterne i et flyselskab. Sammen med lønninger er det den største post i budgettet.
Flyselskaber plejer ofte at forsikre sig mod variationer i brændstof-priser – det såkaldte hedging – men langt fra har nået at gøre det i denne omgang på grund af først usikkerhed med behovet for brændstof-mængden som følge af nedsat rute-aktivitet under Corona. Oveni er så kommer Ukraine krigen.
Det gælder bl.a. SAS, der står til at få en ekstra-regning på 3,5 milliarder kroner i brændstof-udgifter, så regningen bliver på mindst otte milliarder i år.
Det danske flyselskab DAT forhøjede allerede sine indenrigs-billetter ret markant, mens Norwegian indtil videre klapper hesten og har spist prisforhøjelserne selv…..
(Indledningsfoto til artiklen: Airport-Suppliers.com)
Skriv et svar