Forestil jer, at I omsider har fået tid og billetter til drømmerejsen. Alle kufferter er pakket. Check-in i lufthavnen gik gnidningsløst og I sidder parkeret bekvemt i langdistance flyets sæder.
Men så er det, at jeres yndlings mareridt dukker op. ”Sparkeren”. Personen, der sidder i på sæderækken bag jer og ikke kan holde sine ben i ro. I stedet sparker han eller hun jer hele tiden i ryggen eller på bagen.
”Sparkeren” er den værste med-passager, man kan møde på et fly, viser den nye ”Airplane Etiquette Study”, som rejseportalen Expedia netop har offentliggjort.
Expedia har interviewet 1.005 amerikanske ”frequent flyers” til sin årlige analyse om deres erfaringer med med-passagerer på flyene. Samtidig blev de interviewede bedt om at udpege de værste typer, man kan møde ombord.
”Sparkerne” er klart de mest upopulære. Han eller hun genererer 64 pct. af passagererne og derfor klart førende foran andre arketyper som ”snakketanten”, ”fulderikken”, ”de lugtende” eller ”forældre, der ikke har styr på deres børn.
Med ”de lugtende” menes passagerer, der har dårlig hygiejne, har sure tæer, lugter af sved eller har alt for meget parfume på.
Her er Expedias rædsels-liste over passagerer, man kan møde på et fly – med angivelse af, hvor mange procent der synes, at disse menneske-typer er specielt generende ombord.
- Sparkeren – 64 pct.
- Forældre uden styr på ungerne – 59 pct.
- ”De lugtende” – 55 pct.
- ”De lyd-overfølsomme” – 49 pct.
- Drukkenbolten – 49 pct.
- Den snakkesalige – 40 pct.
- ”Kø-over-hopperen” – 35 pct
- ”Rygsæde-hælderen” – 35 pct.
- ”Armlæns-erobreren” – 34 pct.
- ”Den støjende ædedolk” 30 pct.
Vidste du i øvrigt, at over halvdelen af passagererne pr. automatik lægger sæderyggen tilbage – ofte uden at spørge den bagved-siddende om det er ok.
Kun 23 pct. lader være med at flytte ryglænet af hensyn til personen på næste sæderække – eller for at overholde, hvad man kunne kalde ”airplane etiquette.”
25 pct. læner til gengæld sædet tilbage for at hævne sig på en generende person bagved dem – sparkeren, lugteren, snakkehovedet, de grove osv. Ud fra princippet om, at ”så kan de lære det”.
Ro og fred synes i det hele taget at være et voksende problem for flyrejsende, uanset om det kommer fra meget talende medpassagerer, støjende børn, fulde folk eller personer, der spiller musik voldsomt højt i deres hovedtelefoner.
I årets nye Expedia undersøgelse siger hele 35 pct. nemlig, at de gerne vil betale ekstra for at komme til at sidde i en ”stille zone” på flyet. Lidt i stil med de mobil- og talefri kupeer, som DSB har indført i toge og s-toge.
Analysen afslører også, at 13 pct. har optaget generende medpassagerer og eventuelle skænderier på deres smartphone, så de havde en dokumentation for det skete bagefter.
Blandt disse 13 pct. har mange efterfølgende klaget deres nød via sociale medier – ofte med fotos og lydklip fra episoderne ombord på passagerflyet.
En forbløffende lille andel af passagerer (10 pct) vil konfrontere de generende medpassager direkte. Sikkert for at undgå ballade og højlydte diskussioner. 33 pct. vil i stedet leve med pinen, mens 62 pct. vil klage til flyets kabine personale….
Skriv et svar