Denne sommer vil SAS nok ikke bryde sig om at tænke tilbage på, når der skal fejres jul eller holdes nytårstale for aktionærer og medarbejdere.
Det skandinaviske flyselskab har nemlig måttet aflyse over 700 afgange i de seneste uger. Det betyder, at omkring 100.000 SAS passagerer ikke har kunnet komme med det fly, de havde planlagt.
Ifølge Trends & Travels søstermedie Finalcall.travel kan de mange aflysninger snildt komme til at koste SAS 100 millioner kroner i erstatning og kompensation til passagerer.
Dertil kommer et ikke ubetydeligt dk i SAS’ ellers gode image. Det er nok hoved-årsagen til, at SAS’s danske vice president og Chief Operating Officer, Lars Sandahl Sørensen, i dag står frem i Berlingske Tidende. Her kritiserer han medierne for at trække forholdene i SAS ud af proportioner.
Lars Sandahl Sørensen siger, at 100.000 passagerer i problemer naturligvis er 100.000 for meget. Men 100.000 er også hvad SAS flytter af rejsende hver eneste dag året rundt.
I den periode, hvor SAS har været hårdt ramt af aflysninger – og det er i mindst en uge endnu – vil flyselskabet have gennemført 78.500 afgange uden problemer.
Ifølge konsulent firmaet FlightStats, der laver månedlige rapporter over flyselskabers punktlighed, var juli en hård måned for luftfarten i Europa.
SAS havde således kun 65,59 pct. af sine rutefly, der ankom til tiden. Hver tredje afgang var forsinket med mindst et kvarter.
Andre flyselskaber havde også svært ved at komme frem til tiden. Kun et enkelt havde mindre end 20 pct. forsinkelser. Det var KLM fra Holland.
Hos SAS selv skyldes mange aflysninger pilot-mangel i datterselskabet SAS Irland (SAIL) og hos underleverandøren City Jet, der håndterer regionale ruter for SAS.
Dertil kommer, at SAS – som alle andre flyselskaber i Europa – har været stærkt påvirket af strejker, sygdom og personale-mangel hos flyvelederne i Eurocontrol. Her sidder de mennesker, der styrer lufttrafikken hen over Europa.
Når fly bliver meget forsinket, kan det betyde, at piloter og kabine-personale har været på arbejde i for mange timer. Så skal der findes afløsere. Er de ikke til at få, kommer der aflysninger.
En håndfuld flyselskaber har klaget direkte til EU over problemerne med flyvelederne. De mener, at forsinkelserne strider mod EU’s love om fri bevægelighed hen over grænserne. Blandt underskriverne af brevet til EU Kommissionen er easyJet, British Airways, Ryanair og Wizz Air.
Skriv et svar