I februar var trafikken hos det norske lavpris-selskab Norwegian præget af, at mange skandinaver benyttede deres vinterferie til at tage sýdpå til varmere himmelstrøg langs Middelhavet eller til at besøge populære skidestinationer i Alperne.
Det afslører Norwegians regnskab for februar. Det viser samtidig, at 1.173.408 passagerer fløj med nordmændene i den forløbne måned. Det er 83 procent flere end i februar 2022.
I februar havde Norwegian i gennemsnit 64 fly i luften. De havde 83 procent af sæderne solgt, og 85,4 procent af flyene nåede frem til destinationen med mindre end 15 minutters forsinkelse.
Nok så vigtigt for Norwegian er, at et stigende antal passagerer benyttede februar til at bestille fremtidige flyrejser i påsken, sommerferien og de lange weekender i foråret.
Norwegian ser i øvrigt ud til at blive indhentet af fortiden i disse dage, hvor de sociale medier i Norge er præget af diskussioner om flyselskabets gamle fly.
Ifølge det norske dagblad Dagens Nyheter bliver to af Norwegians gamle Boeing 787 Dreamliner maskiner nemlig ophugget for at ende som skrot eller reservedele til andre fly.
Dreamliners var Norwegians vigtigste fly, dengang flyselskabet satsede på lange ruter til USA, Asien og Sydamerika.
Det viste sig at være en dårlig idé. De store fly og ambitioner var lige ved at køre Norwegian i konkurs under Corona pandemien.
Flyselskabet blev kun reddet af nye investorer og en anden strategi, der i dag har vist sig meget bedre. Nu om dage bruger Norwegian kun mindre Boeing 737 fly og satser på ruter i Skandinavien og Europa.
Norwegian har for længst solgt sine gamle Dreamliners eller afleveret dem tilbage til de leasing-selskaber, som de blev lejet fra.
Det er to af disse, som nu vækker opsigt i norske medier. Faktisk de to første, som Norwegian modtog for ti år siden fra Boeing.
Det irske skrotnings-firma EirTrade Aviation har udsendt en pressemeddelelse om, at det er gået i gang med at skille de første Boeing 787-8 Dreamliner fly ad, som kommer fra kommerciel drift.
Diskussionerne i de sociale medier kører på, at det er alt for tidligt at skrotte et moderne passagerfly. De plejer at være i drift i måske 20 år og skal i den periode kunne gennemføre 40.000 flyvninger. Det reklamerede Boeing i hvert fald med dengang.
Anyway – i de perioder, som Norwegian brugte Dreamliners, oplevede flyselskabet mange tekniske problemer med flytypen.
Blandt andet svigtede flyenes batterier ofte, så maskinerne blev stående på jorden i ugevis. Af den grund måtte Norwegian flere gange leje andre og ældre flytyper i hast for at kunne gennemføre sine fartplaner.
Selv i dag – ti år efter – har Boeing fortsat tekniske problemer med Dreamliner flyene. Boeing har ikke kunnet levere nye eksemplarer til flyselskaberne i månedsvis….
(Indledningsfoto til artiklen: Jørgen Syversen / Norwegian)
Skriv et svar