1.470.000 flyrejsende købte billet hos SAS i december. Det var 50 procent flere end i julemåneden 2021, der var præget af Corona restriktioner.
Til gengæld manglede SAS næsten 400.000 passagerer, når man sammenligner med december 2019. Det var det sidste normale rejseår før Corona.
Regner man lidt på tallene, vil SAS nå op på knap 18,7 millioner passagerer i kalenderåret 2022. Det er 11 millioner færre end i 2019. Rekordåret for SAS var i 2018, hvor flyselskabet havde næsten 30,1 million gæster ombord.
Omvendt vandt SAS vandt december-kapløbet over ærkerivalerne fra Norwegian. De transporterede kun 1,32 millioner passagerer i julemåneden eller 150.000 færre end SAS. For hele 2022 bringer det Norwegian op på godt 18 millioner.
I julemåneden lykkes det SAS at sælge 72 procent af sine sæder. Det er en fremgang på 15 procent i forhold til december 2021, men ikke imponerende når man f.eks. sammenligner med Ryanair. Her er den såkaldte ”Load Factor” på over 90 procent. Hos Norwegian var den på 83,1 procent i december.
I en kommentar til december-tallene siger SAS’ topchef Anko van der Werff, at december viser den positive trend, selskabet har mærket gennem efteråret.
SAS koncentrerer sig nu om den kommende sommer-sæson, hvor SAS vil åbne 20 nye ruter og gennemføre over 5.000 afgange om ugen til 100 destinationer.
Den forventede stigning i passagertal til sommer kan SAS ikke håndtere selv med sin nuværende flåde af passagerfly.
SAS har derfor lejet tre Boeing 737-800 maskiner fra det danske charterfly-selskab Jettime, der skal hjælpe med at udfylde huller i ruteplanen mellem marts og oktober.
SAS vil især bruge Jettime flyene på de populære sommer-ruter til europæiske hovedstæder og til ferie-rejsemålene sydpå ved Middelhavet.
SAS får flyene gennem en såkaldt ”wet-leasing. ” Det vil sige, at man lejer maskinenre inklusive besætning og vedligeholdelse….
(Indledningsfoto til artiklen: Dzmitry Dudov / Unsplash)
Skriv et svar