
For en måned siden brød en Airbus A320 fra det sydkoreanske flyselskab Air Busan i brand, efter at en passagers powerbank batteri eksploderede i overskabet i flyets kaine.
Selvom der heldigvis ikke blev dræbt ved episoden, har det fået bølgerne til at gå højt hos især flyselskaberne ude i Asien.
Her har indtil videre 16 selskaber enten helt forbudt eller sat kraftige grænser for at have de populære ekstra batterier med ombord på flyet.
Powerbanks hører ellers typisk til de gadges, som man anbefaler at tage med på rejser.
Ofte kan det være praktisk at have lidt ekstra strøm med, når mobiltelefon, øretelefoner, smartwatch, tablet eller laptop truer med at løbe tør, mens man befinder sig milevidt fra en stikkontakt.
Omvendt er det ikke nyt, at li-ion batterierner i powerbanks og smartphones kan bliver overbelastet og bryde i brand. Det sker sjældent, men er altså forekommet.
Derfor har f.eks. de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA indført regler for, hvor store powerbanks passagerer må med på flyrejserne. De skal være så små, at de ikke udgør nogen risiko.
Branden i et fly i Sydkorea har imidlertid skræmt mange asiatiske flyselskaber. De har nu enten helt bandlyst eller sat stramme grænser for brugen af dem.
Flere gange om ugen slutter nye flyselskaber sig til flokken af powerbanks skeptikere og modstandere. Det skal man være opmærksom på, når man vil rejse i Asien og Australien.
Her er den aktuelle liste med 16 flyselskaber ifølge ”New York Times”:
Qantas fra Australien, Singapore Airlines, China Airlines, Thai Airways fra Thailand, Scoot fra Singapore, Korean Air fra Sydkorea, Asiana Airlines fra Sydkorea, Jeju Air fra Sydkorea, EVA Air fra Taiwan, Tiger Air fra Taiwan, Air Busan fra Sydkorea, Air Seoul fra Sydkorea, Jin Air fra Sydkorea, Starlux Airlines fra Taiwan, Batik Airlines fra Thailand og T’Way Airlines fra Sydkorea.
Et af de store asiatiske flyselskaber, som indtil videre helt officielt har afvist at forbyde eller begrænse anvendelsen af powerbanks, er Cathay Pacific i Hong Kong….
(Indledningsfoto til artiklen: Debraj Roy / Pexels)
Skriv et svar