Fredagens dramatiske uheld i luften over Oregon, hvor en nødudgangs-dør i et helt nyt Boeing 737 MAX-9 fly faldt af i 5.000 meters højde, får nu sine direkte følger.
USA’ luftfarts-myndigheder FAA – Federal Aviation Administration – har nemlig udstedt start-forbud mod alle de MAX-9 maskiner, der er i drift hos amerikanske flyselskaber.
Det drejer sig om 171 af de i alt 215 eksemplarer af flytypen, som har været i luften verden over i den seneste måned . MAX-9 har typisk plads til mellem 193 og 215 passagerer.
Alle flyene skal gennemgå et ekstra sikkerheds-tjek og en efterfølgende godkendelse, der typisk vil vare mellem fire og otte timer.
Ingen mennesker blev dræbt eller kom alvorligt til skade, da Alaska Airlines flyet pludselig tabte en del af sit venstre skrog under opstigning efter start fra Portland i den amerikanske delstat.
Flyet var splinternyt og leveret til Alaska Airlines så sent som i november. Det havde 180 passagerer passagerer ombord, da det dramatiske uheld skete.
Den kendsgerning fik også FAA til at forbyde Boeing at levere flere fly til sine kunder, da der ikke kunne være tale om slitage-problemer. Snarere er der tale om fabriks- eller materiale-fejl.
Da sidepanelet blev en ubrugt nød-udgang blev sprængt ud af Boeing flyet, faldt lufttrykket omgående i kabinen, så passagerer og crew måtte tage iltmasker på.
Heldigvis reagerede piloter og kabine-personale hurtigt og korrekt, så flyet kunne vende tilbage til Portlands lufthavn uden yderligere problemer.
Skaderne ville nok have været meget større, hvis flyet havde nået sin march-højde på 38.000 fod eller ca.11.500 meter.
Heroppe vil trykfaldet – dekompressionen – have været meget værre. Passagerer kunne være suget ud, og flyet i værste fald styrte ned.
Desuden skete eksplosionen kun få minutter efter starten, således at alle passagerer stadig sad med deres sikkerhedsseler på.
Endelig stod sædet ved siden af det gabende hul i skroget tomt som ved et lykketræf. Øvrige passagerer i sæderækken fik kabine-personalet flyttet med det samme.
Et lignende uheld skete for en ældre Boeing 737 fra amerikanske Southwest Airlines i 2018, fortæller BBC:
Da løsnede en metaldel fra den ene jetmotor sig og smadrede et af flyets vinduer. Det skete i 9,7 kilometers højde og medførte et dramatisk fald i lufttrykket i kabinen.
En kvindelig passager blev delvist suget ud i den iskolde luft, der er minus 50 grader Celsius i den flyvehøjde. Hun døde senere af sine kvæstelser.
Alaska Airlines ”groundede” omgående sine 65 eksemplarer af Boeing 737 MAX-9 efter episoden. Andre amerikanske flyselskaber er fulgt efter i løbet af weekenden.
MAX-9 er den nyeste version af 737-flyet, som Boeing har sendt på markedet. I alt er 215 styk leveret til 11 forskellige flyselskaber.
Det er Aeromexico, Air Tanzania, Alaska Airlies, Copa Airlines i Panama, Correndon Dutch Airlines i Holland, Flydubai, Icelandair, Lion Air i Indonesien, SCAT Airlines i Kazakhstan, Turkish Airlines og United Airlines i USA.
Amerikanske United Airlines er sammen med Alaska Airlines den største bruger af Boeing 737 MAX-9. Også United holder sine fly på jorden, indtil de er blevet grundigt efterset. Det samme melder Aeromexico og Copa Airlines.
I Europa flyver kun få af MAX-9 typen. Det er bl.a. hos Icelandair, der fortæller, at man benytter maskinen i en anden konfiguration end Alaska Airlines.
De mindre MAX-8 varianter er til gengæld meget udbredte og benyttes bl.a. af Norwegian. Ryanair er verdens største kunde af 737 MAX-8 fly og har fået designet sin egen version med flere sæder ombord.
For Boeing kan skaden hurtigt vise sig at være meget værre end at reparere 211 styk 737 Max-9 maskiner og betale flyselskaber erstatning for deres mistede indtægter.
Boeings image og troværdighed kan tage meget mere skade.
Det beskadigede Alaska Airlines fly er nemlig en større udgave af de to Boeing 737 MAX-8 maskiner der var involveret i to fatale flystyrt i 2018 og 2019 med i alt 346 dræbte.
Begge disse styrt skyldtes fejl i flyenes kontrol-computere, der tvang maskinerne ind i katastrofale dyk, selvom piloterne forsøgte at forhindre det med manuel styring.
Efterfølgende fik alle Boeing 737 MAX-8 fly startforbud i to år, indtil alle fejl var blevet rettet.
I 2021 accepterede så Boeing at betale en bøde på 2,5 milliarder dollars – ca. danske kroner – til til USA’s justits-ministerium for at undgå yderligere rets-forfølgelse på grund af flystyrtene.
I hele dette forløb har især amerikanske medier bragt historier, der fortalte om kvalitets-problemer på Boeings fabrikker, hvor ansatte blev presset så hårdt, at de lavede fejl under samling af nye fly.
Boeing skiftede topledelse som følge af skandalen og har siden haft travlt med at påstå, at selskabet er et andet end dengang.
Den amerikanske flygigants topchef David Calhoun har gang på gang understreget, at Boeing lever op til de højeste krav i sikkerhed, kvalitet og integritet.
Senest har Boeing gentaget det i sin første kommentar efter eksplosionen i Alaska Airlines Flight AS1282 i fredags.
En del Boeing kritikere vil nok ikke være overbevist….
(Indledningsfoto til artiklen: Nick Dea / Wikimedia)
Skriv et svar