Nogle flyselskaber har mere travlt end andre med at kompensere deres kunder for de rejser, de aldrig kom ud på her i foråret på grund aflysninger som følge af Corona pandemien.
Lufthansa er en af dem med fart på. Ifølge det store tyske flyselskab har man nu betalt til 92 procent af de passagerer, der havde ret til erstatning for rejser i første halvår af 2020.
Der er bestemt ikke tale om småting. Indtil videre har Lufthansa afleveret 2,3 milliarder euro eller knap 17,5 mia. kroner. De mange penge er udbetalt til i alt 5,4 millioner kunder.
Selvom Lufthansa forsøger at følge med de indkomne krav, har det ikke manglet på kritik fra tyske politikere, kunder, rejsebureauer og forbruger-organisationer.
De synes alle, at flyselskabet har været alt for tøvende med at betale pengene. Specielt, da Lufthansa har fået 68 milliarder kroner i finansiel hjælp fra den tyske regering.
Ligesom alle flyselskaber har Lufthansa været hårdt ramt af Corona krisen. I første halvår transporterede alle selskaber i gruppen tilsammen 23,5 millioner passagerer. I samme periode for et år siden var det 69 mio.
Alene i perioden marts til juni, hvor Corona lukkede de fleste landegrænser og stoppede det meste luftfart, mistede Lufthansa Group 96 procent af sine passagerer. Kun 1,7 million kom ud at flyve.
Ud over Lufthansa selv består gruppen af Austrian i Østrig, Swiss i Schweiz, Brussels Airlines i Belgien samt Eurowings og Air Dolomiti i Tyskland. Desuden ejer Lufthansa halvdelen af et charterfly selskab fra Tyrkiet….
(Indledningsfoto til artiklen: Gerd Altmann / Pixabay)
Skriv et svar