SAS ser ud til at være ekstremernes flyselskab i øjeblikket. På godt og ondt.
Den ene dag får man at vide, at en af selskabets vigtigste aktionærer – den svenske stat . ikke vil bruge flere milliarder på at redde SAS. Tværtimod vil Sverige helt ud af det kriseramte selskab.
Den næste dag lyder det slet ikke, som om SAS var i krise. I maj købte 1.826.000 mennesker en flybillet hos SAS. Det er 18 procent eller 280.000 flere end i april.
Samtidig kan SAS nu glæde sig over at have fået over 70 procent af de passagerer tilbage, som selskabet havde i maj 2019 – før Corona pandemien.
SAS er dermed stadig større end sine to skandinaviske hovedkonkurrenter. Norwegian havde 1.628.040 passagerer i maj og Finnair 778.300 .
Langt fra alle passagerer i maj brugte SAS til at rejse med rutefly. Det gjorde 1.770.000, mens 56.000 af SAS’ sæder var købt af charterselskaber som Apollo til deres gæster.
I maj solgte SAS 71 procent af sæderne i sine fly, hvilket er nogenlunde det samme som i samme måned i 2019. Dengang var det 74 procent.
SAS når dog ikke at få helt den glæde af den kommende sommersæson, som man havde ønsket sig for blot nogle få måneder siden.
I maj meldte SAS nemlig ud, at man måtte aflyse 4.000 af sine planlagte 75.000 afgange i perioden juni til august.
Dengang hed begrundelserne personale-mangel og forsinkede fly. Siden er det blevet rettet til, at man nok havde de forkerte fly i stald.
Der er ikke behov for de store Airbus A350 fly, men stor efterspørgsel efter de mindre Airbus A321LR og Embraer E195 maskiner.
Førstnævnte har SAS kun tre af, som er fuldt booket. Embrarer flyene til de korte ruter er ikke leveret til tiden.
I dagens månedstal hedder begrundelsen nu, at ”SAS har foretaget proaktive justeringer af sit trafikprogram for at minimere den operationelle risiko til sommer….”
(Indledningsfoto til artiklen: Beckett P / Unsplash)
Skriv et svar