SAS viser fortsat en sund fremgang i sine passagertal.
I den netop overståe april købte 1,9 millioner rejsende billet hos det skandinaviske flyselskab. Det var 28 procent flere end i samme måned for et år siden.
Nok så vigtigt for prestigen er det, at SAS igen placerede sig klart foran ærkerivalen Norwegian i kapløbet om titlen som Nordens største flyselskab. I april fragtede Norwegian 1,7 mio. gæster.
SAS er også blevet bedre til at fylde sine fly op. Vigtigt, når det drejer sig om at tjene penge på hver flyvetur:
I april fik SAS således solgt 76 procent af sine sæder. Det er fem procent bedre end for et år siden.
”Vi er ved at varme op til en travl sommer. I den forbindelse har vi bl.a. åbnet nye inter-kontinentale ruter mellem Aalborg og Göteborg (på den ene side af dammen) og New York på den anden. Senere genåbner vi den gamle rute mellem København og Bangkok,” forklarer Anko van der Werff. Han er topchef for SAS.
SAS’ punktlighed var ikke imponerende i april. Kun 71,3 procent af flyene kom frem til tiden med mindre end et kvarters forsinkelse. Til gengæld kom 98,5 procent på vingerne.
Jeg har nu berettet om både SAS’ og Norwegians præstationer i april. Så bør jeg vel også lige nævne tallene for det tredje store flyselskab i denne del af verden – nemlig Finnair.
I april havde finnerne 868.400 passagerer ombord på sine rutefly. Det er 27,7 procent flere end i samme periode af 2022.
Til gengæld var passagertallet 8,9 procent lavere end i marts. Det forklarer Finnair dels med færre dage i april – dels med mange fly til reparation – og dels fordi Lapland sæsonen sluttede i april efter påske.
På den positive side kan Finnair fortælle, at de vigtige ruter til Fjernøsten og Asien er ved at komme langsomt tilbage.
Det sker på trods af, at finnerne fortsat er forhindret i at flyve hen over russisk territorium på grund af Ukraine-krigen. Flyene tager nu om dage en længere omvej sønden om via Tyrkiet, Pakistan osv.
Endelig er Finnair bedre til at fylde sine fly op med passagerer end SAS. 74,1 procent af de til rådighed værende flysæder blev solgt i april….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar