Mindst 200.000 rejsende har oplevet forsinkelser i år, når de skulle ud at flyve enten fra eller til en dansk lufthavn. Det er næsten dobbelt så mange som i 2017.
De 200.000 er allerede rendt ind i forsinkelser, aflysninger eller over-bookinger i årets første seks måneder.
Tallet ventes at blive meget større, når hele året gøres op. Juli måned har nemlig været meget dårlig for den internationale flytrafik, og i perioder har hvert tredje fly været forsinket i Københavns Lufthavn.
Ulemperne betyder, at der alene i Danmark skal betales et beløb på 437 millioner kroner i kompensation til flypassagererne – hvis de altså husker at gøre krav på dem.
I andre lande er beløbene langt højere. I nogle markeder er der tale om en fordobling eller tredobling, vurderer AirHelp, der har specialiseret sig i at hjælpe fly-passagerer med at få erstatning og kompensation hos de ofte vrangvillige flyselskaber.
Fly-rejsende til og fra Danmark har nemlig ikke været nær så hårdt ramt af strejker og under-bemanding i kontroltårne som i landene længere sydpå i Europa.
Dog har mange SAS-kunder oplevet forsinkelser. SAS har pilot-mangel i sit nye irske datterselskab og problemer med flyselskaber, der fungerer som under-leverandør til SAS.
AirHelp har netop fået sine nyeste statistikker klar. De viser en stigning i aflysninger, forsinkelser og over-bookinger på 40 pct. på globalt plan fra 1 januar til den 30 juni 2018.
Alene i Danmark drejer det sig om omkring 200.000 flypassagerer mod 111.000 i samme periode for et år siden. Beløbet, danskerne har ret til i erstatning, er 185 millioner kroner højere end for et år siden. Eller vist på en anden måde – en stigning på 74 pct!
”2018 bliver et år, der sætter luftfarts-industrien under pres. Der er lang vej til, at flyselskaberne prioriterer passager-lovningen højt,” siger AirHelps topchef Henrik Zillmer.
Henrik Zillmer advarer samtidig om, at fly-passagerer vil opleve flere bølger af forsinkelser og aflysninger i august og september.
Årsagerne er flere: Internationalt er der mangel på piloter. I flere lande har der været strejker hos både flyselskaber og i lufthavne. Og en del flyselskaber har ikke kapacitet til at håndtere stadig flere passagerer.
De har alle tre betydning for, hvor mange flyrejsende der har ret til at få kompensation. Det har også en ny dom fra EU domstolen , der fastslår, at personale strejker ikke længere må betragtes som en ”ekstraordinær omstændighed”.
Med andre ord skal flyselskaber betale erstatning til passagererne, når dets medarbejdere har nedlagt arbejdet.
Det er især aktuelt i øjeblikket hos Europas største flyselskab – Ryanair – der må aflyse i hundreder af afgange, fordi piloter og kabine-personalet strejker i flere lande.
Ifølge AirHelp kan en passager have ret til op til 600 euro eller ca. 4.500 kroner, hvis hans eller hendes fly bliver forsinket eller aflyst. Retten til kompensation gælder også i situationer ved nægtet boarding, fordi flyet er overfyldt.
For at kunne få erstatning skal passageren rejse fra en lufthavn i EU eller flyve med et EU-selskab, som lander i EU.
Forsinkelsen skal være flyselskabets skyld, og danske passagerer har mulighed for at hente kompensation tre år tilbage i tiden.
AirHelp er stiftet af to danskere og har i dag kontorer i 30 lande. Siden 2013 har AirHelp hjulpet mere end syv millioner rejsende med at håndtere deres krav mod flyselskaberne. Det er blevet til erstatninger på næsten seks milliarder kroner – 800 millioner euro.
For nogle måneder siden lancerede AirHelp en ny app, der via brugerens e-mail indbakke kan tjekke vedkommendes flyrejser flere år tilbage i tiden. App’en kan så undersøge, om der var problemer med de pågældende afgange – og om email ejeren har penge til gode hos flyselskabet.
AirHelps app gør det også muligt at tjekke, om de har ret til kompensation mens de stadig sidder i lufthavnen.
App’en er gratis og kan downloades fra enten Apples App Store eller Google Play….
Skriv et svar