2024 er indledt forrygende for Københavns Lufthavn (CPH), der tre måneder i træk kan glæde sig over passager-fremgange på over 10 procent, når man sammenligner med samme tidspunkt for et år siden.
I den netop overståede april måned rejste 2.429.051 passagerer til eller fra Danmarks største lufthavn.
Specielt glad er CPH’s topledelse for, at antallet af transfer-rejsende er steget med hele 28 procent Det er de passagerer, som benytter lufthavnen som springbræt videre til en anden afgang.
Mange transfer-rejsende er med til at markere Københavns Lufthavn som Nordeuropas største trafik-knudepunkt – i flyversprog ”hub”.
I april kom omkring en halv million transfer-passagerer forbi CPH. Det er 108.000 eller 28 procent flere end i samme måned for et år siden. De er med til at fylde de store trans-atlantiske fly fra København.
I årets første fire måneder er antallet af transfer-rejser indtil videre 1,6 millioner. Med otte af ti transfer-passagerer står SAS for langt de fleste af dem.
Godt halvdelen af alle passagerer i Københavns Lufthavn kommer i øvrigt fra Danmark og Sverige. Resten er primært rejsende fra de øvrige europæiske lande og Nordamerika, som kommer til København.
I forhold til andre lufthavne i Skandinavien og Nordtyskland, som CPH oftest sammenligner sig med, står København stærkt med 14 direkte ruter til 11 forskellige destinationer i USA og Canada.
Til gengæld mangler der fortsat rejsende til og fra Asien, der ellers var et pænt voksende område før Corona pandemien. Især kineserne mangler i de københavnske terminaler og gates.
I april var London, Stockholm og Oslo atter de mest brugte rejsemål til og fra København. På destinationerne uden for Europa topper New York, Doha i Qatar og Bangkok.
Her til sidst traditionen tro Top-10 listen over de mest populære flyruter til og fra København i april:
- London – 156.852 passagerer
- Stockholm – 110.566
- Oslo – 109.833
- Amsterdam – 97.528
- Paris – 82.823
- Aalborg – 67.220
- Milano – 60.308
- Istanbul – 52.572
- Helsinki – 51.005
- Frankfurt – 48.644 passagerer
(Indledningsfoto til artiklen: Claus Andersen / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar