Vi kender alle Jules Vernes berømte roman ”Jorden rundt i 80 dage”, der har været både filmatiseret og forvandlet til tv-serier op til flere gange.
Tilbage i 1873, da romanen udkom første gang, var de 80 dage et utroligt tempo. I dag er det håbløst laaangsomt. Nu måler vi jo alt i timer og minutter – ikke hele dage.
Den gode Phileas Fogg og hans trofaste tjener Passepartout ville nok være forpustede, hvis de havde været med på den Europa-rejse, som de tog schweizere Cedric Waldburger og Rainer-Marc Frey netop har gennemført.
De slog nemlig verdensrekorden i at besøge flest mulig lande på ét døgn. Deres nye præstation lyder på 30 lande i 24 timer.
Ideen til at udfordre rekorden fik de to venner under Corona pandemien, hvor det var begrænset, hvor meget man kunne bevæge sig rundt – og slet ikke i udlandet.
Begge er erfarne rejsende og lever af at være igangsættere og investorer. Den 34-årige Waldburger er digital nomade og elsker at lægge puslespil. Frey på 59 år er pionér Iiden europæiske Hedge Fund branche og har besøgt næsten alle lande i verden.
De to begyndte altså at lægge planer for en Europa-rundt rejse på lyntid, hvor de ville anvende en kombination af bil, taxi, helikopter, tog og private fly.
Planlægningen tog godt to år, men så var alle detaljer også på plads til en rejse, der begyndte i Polen den 23. august. Her tog de bilen og kørte straks ind i Slovakiet og Tjekkiet.
For at få et land til at tælle, kunne Frey og Waldburger ikke bare køre igennem eller flyve over det. De skulle også stå med begge deres fødder plantet solidt på landets jord.
Efter 14 timer kunne de allerede slå den gamle verdensrekord fra 2014, hvor svenskeren Gunnar Garfors nåede at besøge 19 lande på et døgn.
Rekorden blev udraderet, da de kørte igennem mini-staten San Marino som destination nummer 20 på rejsen.
Herfra tog de så flyet til Dubrovnik for at gøre Kroatien til det 21. land – og de havde stadig 10 timer at gøre godt med.
”Den største udfordring på vores rejse var egentlig ikke at finde transport-midler, som gjorde den muligt. Det sværeste var at navigere rundt i restriktioner og flyve-regler, der stadig er i funktion i mange lande,” forklarer Cedric Waldburger.
”Vi skulle f.eks. sikre os, at alle lufthavne havde åbent – og at vi havde piloter med alle nødvendige certifikater til de anvendte fly og måtte foretage alle starter og landinger. Dertil kommer vejrudsigter, lokale regler, told og adgang til flybrændstof,” fortsætter han.
Den utrolige rejse blev afsluttet dagen efter, at de startede bilen i Polen. Da landede de med et privatfly klokken 11:15 om formiddagen i Budapest’ lufthavn i Ungarn.
På dét tidspunkt havde de været på korte besøg i 30 lande i denne rækkefølge – Polen, Slovakiet, Tjekkiet, Litauen, Letland, Estland, Finland, Sverige, Danmark, Holland, Tyskland, Belgien, Frankrig, Schweiz, Østrig, Liechtenstein, Slovenien, Italien, San Marino, Kroatien, Bosnien-Herzegovina, Montenegro, Albanien, Kosovo, Nordmakedonien, Bulgarien, Serbien, Rumænien og Ungarn.
Under hele planlægningen og gennemførslen af rundrejsen havde de to schweiziske eventyrere et vågent øje på turens CO₂ belastning på natur og klima.
Derfor besluttede de, at hvert ton CO₂ skulle kompenseres dobbelt ved at donere beløb til projekter på www.myclimate.org .
Deres Europa-turné mangler stadig at blive officielt anerkendt. For at være sikre har Waldburger og Frey ansøgt om optagelse i både Guinness World Records og på www.recordsetter.com ….
(Indledningsfoto til artiklen: Cedric Waldburger)
Skriv et svar