98 procent af alle de passagerer, som har penge til gode hos Norwegian, har fået deres refusion. Alligevel må 34.000 kunder hos det kriseramte flyselskab vinke farvel til deres tilgodehavender. Under 100 af dem er danskere.
Det blev klart her til morgen, hvor Norwegian fremlagde sine planer for en finansiel restrukturering for sine kreditorer og aktionærer.
Norwegians selskaber har været i betalings-standsning i Irland og Norge i næsten fire måneder for at give virksomheden mulighed for at genopfinde sig selv med en ny strategi og nye investorer.
Forslaget skal nu til afstemning hos kreditorerne, der tæller lige fra banker og leasing-selskaber til flyfabrikanter og passagerer, der ikke har fået penge tilbage for flyvninger, som ikke blev gennemført.
Ifølge det norske erhvervs-medie E24.no vil det hele blive afgjort ved en ekstraordinær generalforsamling den 18. marts. Først da vil Norwegian vide 100 procent, om selskabet er købt eller solgt.
Det nye Norwegian vil stå tilbage med en reduceret gæld på 20 milliarder norske kroner og 53 Boeing 737-800 fly.
De skal fremover kun bruges til korte ruter i Norge og Skandinavien samt populære ruter til Europa som f.eks. den fra København til Mallorca.
For et par uger siden fik Norwegian en vigtig aftale med Airbus om at annullere 88 Airbus fly. En lignende afbestilling af 97 fly hos Boeing ser dog ikke ud til at være faldet på plads endnu.
Langt de fleste af de kunder, der havde tilgodehavender hos Norwegian frem til den 18. november, er blevet betalt.
På den dato blev Norwegians irske datterselskab, der ejer en stor del af flyene, underlagt konkurs-beskyttelse ved retten i Dublin. I den proces må Norwegian ikke udbetale refusioner til kunder.
Formentlig vil det også omfatte de danske Norwegian passagerer, som har deres klage liggende hos Trafikstyrelsen.
Her han man politi-anmeldt Norwegian sammen med en halv snes andre flyselskaber, der heller ikke har betalt deres passagerers tilgodehavender.
Norwegian oplyser i en pressemeddelelse, at omkring 98 procent af de refusionskrav, der opstod i perioden før den 18. november, hvor kunderne har booket direkte hos flyselskabet, er imødekommet. I Danmark gælder det næsten samtlige passagerer – nemlig 99,8 procent
”Fra vores side har vi ønsker at betale samtlige kunder, men det har vi ikke fået lov til. Vi beklager, at det ikke bliver muligt,” siger Norwegians finansdirektør Geir Karlsen i pressemeddelelsen.
(Indledningsfoto til artiklen: Jørgen Syversen / Norwegian)
Skriv et svar