Lige nu er der en del gode grunde til at holde sig væk fra Kina.
For det første er der den nye Corona virus, som indtil videre har dræbt knap 20 mennesker. Den huserer især i Hubei provinsen med storbyen Wuhan, hvor det danske udenrigsministerium i går hævede til ”gult” niveau med en anbefaling om at være ekstra forsigtig.
Gul alarm har også Hong Kong, der i øjeblikket mister millioner af turister på grund af uroligheder og demonstrationer mod den tidligere britiske kron-kolonis nuværende kinesiske styre,
Den tredje begrundelse for at undgå rejser til Kina for tiden blev indledt i går. Da begyndte nemlig det kinesiske nytår, der er den vigtigste ferie i det store land.
Over en milliard kinesere rejser i en uge hjem til deres forældre og familier – fra de store byer og industri-centre og ud på landet. I alt bliver det til tre milliarder rejser på nogle få dage,
Operationen kaldes for verdens største menneske-flytning, og den foregår primært med tog og med fly.
Det betyder en enorm belastning af banegårde og lufthavne, der får myldretiden på Nørreport eller dagen før sommerferien i Københavns Lufthavn til at ligne det rene barnemad i travlhed. Se indlednings-billedet til denne artikel fra Beijings største banegård.
Antallet af flypassagerer omkring de kinesiske nytår er næsten fordoblet siden 2014 og ventes at nå 79 millioner i denne uge. Det er otte procent flere end sidste år.
Også de kinesiske jernbaner vil transportere otte procent flere passagerer sammenlignet med nytår for et år siden.
Kina har allerede verdens største netværk af super-hurtige tog. Takket være store statstilskud bygger de kinesiske jernbaner konstant nye high-speed linier, hvor togene drøner afsted med over 300 kilometer i timen. Billetpriserne er desuden konkurrence-dygtige med flyselskabernes.
Danmark kunne også på dette punkt lære noget af kineserne. I stedet har de danske jernbaner været nedprioriteret i mange år.
Samtidig er DSB og Banedanmark rendt ind i den ene tekniske skandale efter den anden. Lad mig bare nævne IC4 togene og milliard-projektet med det nye signal-system, som ikke virker ordentligt.
Nu kom så i går afsløringen af, at Banedanmark får brug for 15,5 milliarder kroner i statsstøtte frem til 2030. Uden dem kan det danske banenet reelt set ikke vedligeholdes til den standard, det har i dag.
Ifølge tal fra den kinesiske regering vil landets indbyggere foretage i alt tre milliarder rejser omkring det kinesiske nytår. En retur-rejse tæller for to i dette regnestykke.
2,4 milliarder af disse rejser vil også i år foregå i bil eller bus, skriver det kinesiske nyhedsbureau Xinhuanet.
På grund af den voksende middelklasse i landet har flere og flere kinesere råd til at tage flyet i stedet. Kina har mange egne flyselskaber, og de køber stort ind hos både Airbus og Boeing, ligesom kineserne selv er i gang med at udvide egne fly til både de kortere og de længere ruter.
Senest i 2030 ventes Kina at være verdens største marked for flytransport. I dag er det USA med sit tætte netværk af flyruter på kryds og tværs af landet….
(Indledningsfoto til artiklen: Pinterest)
Skriv et svar