For et år siden var det SAS’ piloter, der strejkede og sendte mange tusinde danske flyrejsende i et kaos, hvor de enten ikke kunne komme på sommerferie eller vende hjem igen efter en uge ved Middelhavet.
Sidenhen har mange andre flyselskaber været igennem arbejdsnedlæggelser hos deres piloter. Senest er det Ryanairs piloter i Belgien, som strejker.
Det samme kan snart ske hos Lufthansa, der selv efter mange måneders forhandlinger ikke har kunnet få en ny overenskomst på plads med sine 5.200 piloter.
Så går det meget bedre med piloternes lønforhandlinger hos andre flyselskaber. I USA har det f.eks. ført til 40 procent højere løn hos et af landets største selskaber.
Det er United Airlines, som er gået med til det store lønhop, der bliver gennemført fra nu og frem til 2027.
Dermed lægger United sig i slipstrømmen på de to andre giganter Delta Air Lines og American Airlines, der begge er gravet dybt i lommerne for at sikre sig, at man har kvalificerede nok til at sidde i de store flys cockpits.
United alene har 16.000 piloter ansat, og den ny aftale vil koste flyselskabet over 10 milliarder dollars i ekstra omkostninger.
Delta Air Lines startede løn-lavinen i begyndelsen af året, da man enedes med sine piloter om en ny lønpakke til i alt syv milliarder dollars.
Den betyder bl.a, at luftkaptajner på Deltas lange interkontinentale ruter fremover tjener op til 474 dollars i timen, mens de sidder ved styrepinden.
American Airlines slap ikke meget billigere, da man i maj underskrev en ny pilot-overenskomst. Den koster American 21 procent ekstra i lønningsposen i 2022, fem procent i 2024 og fire procent i 2025 og 2026.
I praksis kan mandlige og kvindelige piloter hos American fremover tjene op til 475.000 dollars eller ca. 3,2 million danske kroner om året.
Flyver de på de lange ruter, kan lønningerne øges til maksimalt 590.000 dollars eller fire millioner kroner. Det er 170.000 dollars mere end hidtil.
Dertil kommer, at piloterne får en større andel af overskuddet i American Airlines. Bonussen hæves fra i dag fem til fremover 10 procent af flyselskabets indtjening før skat.
De amerikanske piloter og deres fagforeninger udnytter dygtigt, at der er akut mangel på uddannede piloter i USA. I øjeblikket mangler flyselskaberne omkring 10.000….
(Indledningsfoto til artiklen: Blake Guidry / Unsplash)
Skriv et svar