Den svenske teenager Greta Thunberg og hendes globale klima-kampagne har sat sine spor hos danske flyrejsende.
Knap hver anden dansker siger nemlig, at han eller hun kun vil flyve, hvis det er strengt nødvendigt.
Samtidig er lige så mange villige til at betale ekstra for en flybillet, hvis flyselskabet investerer i en reduceret miljø-påvirkning.
Det viser den årlige undersøgelse, som det hollandske flyselskab KLM laver for at kortlægge skandinavernes holdning til flyrejser, klima og bæredygtighed.
Det er tredje år i træk, at KLM gennemfører analysen. I den periode har danskerne skiftet markant holdning til at flyve, fordi alle flyvemaskiner forurener stærkt og dermed er en væsentlig kilde til CO2 udledning og klima-forandringer.
For tre år siden svarede halvdelen af danskerne (49 pct), at de brugte fly for at spare tid. I dag siger 44 pct, at de kun flyver, hvis det er absolut nødvendigt.
Den nye analyse afslører også, at 85 pct kunne forestille sig at flyve med et selskab, der ikke kun taler om at reducere forureningen, men også gør noget konkret ved det.
I den forbindelse vil fire af ti danskere (41 pct) acceptere betale mere for en flybillet. Forudsat naturligvis, at de ekstra penge også nytter bare et lille stykke i forhold til verdens klima-problemer.
Hvor SAS gør en indsats ved at klima-kompensere på sine ungdoms- og Eurobonus billetter – det vil sige, at SAS betaler et beløb til et miljø-projekt for hver passager – flyver KLM en anden vej.
KLM arbejder aktivt på at få adgang til flere bio-brændstoffer i Norden. Det er fremstillet af ikke-fossile råvarer som f.eks. affald fra landbrugs-produktionen.
KLM er således gået i samarbejde med Södra, Vaxjö kommune, SkyNRG, Småland Lufthavn, Fores og Luleå Teknologisk Universitet for at sætte en produktion af bio-benzin til jetmotorer i gang. Det fælles projekt hedder ”Från flis till flygplan i Småland.”
Siden 2011 har KLM gennemført over 1.500 flyvninger på biobrændsel, på trods af at markedet for bæredygtigt flybrændstof er betydeligt underudviklet.
Ikke overraskende er det de unge, som er mest tilbøjelige til at vælge et flyselskab, der investerer i mindre miljøpåvirkning.
Hos de 18- til 29-årige er det 51 pct. af de adspurgte. De har til gengæld ikke lyst til at betale en højere pris for en flybillet, der er mere klimarigtig.
De fleste danskere forbinder mindre brændstof-forbrugende jetfly med en bæredygtig flyrejse – det gør 44 pct.
17 pct. forbinder en grøn flyrejse med at bruge biobrændstof, mens ni procent udpeger fyldte fly med en mindre klima-belastning.
Kun syv procent udpeger eldrevne fly som vejen til klima-rigtig transport i luften….
Skriv et svar