Det er ikke mere end godt et år siden, hvor flyselskaberne stod og råbte, at de manglede piloter til deres rutefly.
Nogle selskaber lokkede med ekstra-ordinært høje lønninger og fantastiske ansættelses-vilkår for at få piloter til at underskrive en kontrakt.
I dag ser verden helt anderledes ud.
En ny rundspørge blandt piloter afslører, at kun 43 procent er i arbejde og reelt sidder i cockpittet for at styre deres Boeing, Airbus eller Embraer.
Med andre ord står 57 procent uden job, selvom mange af dem stadig kan være ansat hos et flyselskab. De kan være sendt hjem, tvunget på langtids-ferie eller i værste fald fyret.
Årsagen er naturligvis Corona pandemien, der har fået den internationale luftfart til at gå helt i stå. Mange flyselskaber gennemfører kun 20 til 30 procent af deres normale afgange. Passagererne holder sig væk på grund af Corona risiko, grænselukninger og rejse-restriktioner.
Ifølge pilot-formidlings-bureauet Goose Recruitment er udsigterne for at komme til at sidde i cockpittet igen fortsat dystre. Tidligst om to-tre år vil branchen vende tilbage til noget nær normale tilstande.
30 procent af de flykaptajner, piloter og pilot-elever, som bureauet har interviewet, fortæller, at de er arbejdsløse. 17 procent er fritstillet, og syv procent sidder i andre ordninger.
Goose Recruitment fortæller til det amerikanske fagmedie ”FlightGlobal”, at Corona pandemien har alvorlige følger på trafik-piloternes psyke, humør, dagligdag og selvtillid.
40 procent af piloterne angiver således, at Corona krisen har forværret deres personlige velbefindende. Jo yngre piloterne er, desto mere føler de sig usikre.
Hos de under 24-årige ligger andelen af bekymrede piloter på 58 procent. Hos de ældre piloter over 55 år er det 32 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Thomas Zbinden / Pixabay)
Skriv et svar