Som Trends & Travel har skrevet flere gange, er de amerikanske flyselskaber og USA’s luftfarts-myndigheder bange for, at stråler fra nye 5G mobilmaster nær lufthavne kan gribe forstyrrende ind i flyenes sikkerhed.
Amerikanske teleselskaber som Verizon og AT&T afviste i første omgang bekymringerne som overdrevne, men alligevel har selskaberne nu rettet ind i sidste øjeblik og udsat igangsættelsen af 5G netværkene med to uger.
De nye 5G mobilnet i flere af USA’s store lufthavne skulle være tændt i dag onsdag den 5. januar. Flyselskaberne havde ønsket en forsinkelse på et halvt år, men teleselskaberne vil kun acceptere indtil den 20. januar.
Frygten går på, at de nye 5G mobilbånd ligger meget tæt på nogle af de frekvenser, som civile trafikfly benytter til deres radar-styrede højdemålere.
I værste fald kan det gå ud over 350.000 passagerfly om året, der så enten bliver forsinket eller må aflyse deres flyvninger.
Det ville gå ud over 32 millioner rejsende og 5.400 fragtfly. Omkostningerne kunne beløbe sig til 2,1 milliarder dollars, hævdedebranche-organisationen Airlines for America.
Flyselskaber og FAA ønsker, at teleselskaberne skruer ned for 5G masternes sendestyrke, eller at masterne bliver fjernet helt fra områder i nærheden af større lufthavne.
Om man kan finde en acceptabel løsning for både flyselskaber, lufthavne og teleselskaber på kun 14 dage, kan man godt stille et spørgsmålstegn ved – og det gør amerikanske medier også.
I hvert fald skal der gennemføres en række praktiske test af, om 5G og flyenes elektronik kan genere hinanden. Det opfordrer de to flyfabrikker Airbus og Boeing også i et fælles brev til den amerikanske regering.
I Vesteuropa og Danmark er risikoen for inteferenser meget mindre, fordi vi i denne del af verden bruger andre frekvenser end amerikanerne til vores 5G mobilnet.
Dog er de europæiske myndigheder blevet så opskræmte af erfaringerne fra USA, at de vil gennemføre flere undersøgelser af problem-stillingen med deltagelse af luftfarts-industrien, flysikkerheds-myndigheder og teleindustrien….
(Indledningsfoto til artiklen: Bilaleldaou / Pixabay)
Skriv et svar