Dårlige nyheder for Norwegian og de andre flyselskaber, der har deres nye Boeing 737 MAX fly stående på jorden, fordi de har fået flyveforbud.
Boeing har nemlig meddelt, at det kommer til at tage flere uger ekstra at få den software update klar, der angiveligt skal løse problemet med, at de nye passagerfly styrter ned. Alene i det seneste halve år er det sket to gange – i Ethiopien og i Indonesien.
Flystyrtene har afsløret en skandale, der lige nu får mange flyselskaber til at gen-overveje, om de fortsat vil købe den nye generation 737 passagerfly hos Boeing.
Således skal de amerikanske luftfarts-myndigheder have sjusket med godkendelsen af Boeing 737 MAX. Boeing fik således lov til selv at gennemføre en række vitale sikkerheds-tests. De blev ikke overvåget af neutrale eksperter.
Desuden skal Boeing have undladt at installere en række vigtige software-moduler som standard i 737 MAX. Dem skulle flyselskaberne købe som ekstraudstyr, hvilket flere ikke har gjort – for at spare penge.
Om disse ting er den egentlige årsag til, at de to nye passagerfly styrtede ned og dræbte i alt 346 mennesker, er ikke afgjort endnu.
Mange har dog en stærk mistanke til den del af flyets computer system, der hedder MCAS. Og derfor har Boeing 737 MAX fået startforbud i det meste af verden.
Blandt de flyselskaber, der er hårdt ramt af Max flyenes ”grounding”, er Norwegian. Det norske lavpris selskab har 12 af maskinerne i sin flåde.
Det er dyrt at finde erstatnings-maskiner til de manglende Boeing 737 MAX fly. De skal som regel lejes hos andre – ”wet leases” hedder fagudtrykket. Det koster alene Norwegian fem millioner kroner om dagen. Mange penge for et selskab, der i forvejen har en meget stram økonomi.
Også rejsegiganten TUI ser det forventede overskud smuldre bort, når selskabets 15 Boeing 737 MAX maskiner ikke må lette med passagerer ombord. TUI skulle desuden have modtaget yderligere otte MAX’er fra Boeing i maj.
TUI forventer lige nu, at problemet vil koste selskabet omkring 200 millioner euro – ca. 1,5 milliarder kroner. Det er, hvis 737 MAX får lov til at flyve senest i midten af juli.
Bliver også den dato udskudt, regner TUI med mindst 100 millioner euro i ekstra omkostninger. Både TUI og Norwegian vil forsøge at hente erstatning for deres omkostninger hos Boeing.
Hverken Norwegian eller TUI er specielt lykkelige for dagens kedelige nyhed om, at den lovede software opdatering bliver forsinket med flere uger.
Ifølge en Twitter meddelelse fra de amerikanske luftfarts myndighedert FAA – Federal Aviation Administration – har Boeing brug for ekstra tid til at ”identificere og adressere” de problemer, som var skyld i de to fatale flystyrt.
Når Boeing er klar med sin software update, vil FAA foretage en grundig sikkerheds-undersøgelse, inden 737 MAX flyene får lov til at lette igen med passagerer ombord.
FAA vil ikke give en tidsramme for, hvor lang tid dette tjek vil kræve. Med andre ord kan ”nogle uger” hurtigt blive til flere måneder. Nogle mener, at MAX maskinerne først kommer på vingerne igen til efteråret.
De nye forsinkelser kommer ikke som den store overraskelse. Mange branchefolk advarede om, at Boeing nok måtte foretage en del sidste øjebliks ændringer. Selv en ideelt gennemført opdatering ville tage tid for flyselskaberne at udføre på alle deres Boeing 737 MAX maskiner.
Desuden er det nye statement fra FAA en klar markering af, at alle involverede parter ikke ønsker at tage nogen chancer med forbedring af 737’erens computer-styrede ”anti-stall” system MCAS.
I sidste uge udsendte Boeing nogle detaljer om det planlagte software update. Sikkert for at berolige markedet og understrege, at flyfabrikken vil være mere åben med hensyn til de systemer og forbedringer, der lander i passagerflyene.
Boeing vil således reducere sandsynligheden for et flystyrt med 737 MAX ved at fordoble antallet af sensorer, som maskinens MCAS computer – Maneuvering Characteristics Augmentation System – henter sine informationer fra.
Tidligere brugte MCAS kun data fra flyets ene sæt af sensorer, der måler vinklen af maskinens næse i luften.
Fremover vil computeren sammenligne informationer fra begge sæt. Er der mere end 5,5 graders forskel i værdierne, vil MCAS ikke bryde ind.
Software opdateringen skal samtidig reducere MCAS’ indgriben i tilfælde af en farlig situation. Piloterne får dermed bedre mulighed for at overtage flyets styring manuelt.
Det formodes at have været problemet i forbindelse med i hvert fald det ene flystyrt – det i Indonesien i oktober.
Boeing vil også fremover lægge et meget omtalt sikkerheds-modul som en fast del af hvert nye 737 MAX fly. Tidligere skulle flyselskaberne betale ekstra for det.
Endelig har Boeing produceret et nyt pc-baseret trænings-program, som alle piloter på 737 MAX skal gennemgå, før de får lov til at starte med flyet.
Trænings-programmet skal hjælpe piloter med bedre at forstå MCAS’ systemets funktion. Det vil også vise tydeligt, hvordan piloter skal reagere med systemet i brug….
Skriv et svar