(Opdateret) De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA – den danske pendant hedder Luftfartstyrelsen – har her i weekenden forlænget startforbuddet mod Boeings 737-9 fly på ubestemt tid.
Startforbuddet gælder 171 maskiner af den særlige 737-9 flytype, hvor den ene nødudgang er dækket af med et indre panel, fordi den ikke er i brug.
Netop denne afdækkede nødudgang faldt ud af et Alaska Airlines fly forleden og efterlod et stort hul i skroget på den kun to måneder gamle maskine.
Ved et stort held blev ingen passagerer eller kabine-personale dræbt eller kvæstet ved episoden, der foregik, mens flyet befandt sig i 5.000 meters højde. De to nærmeste sæder ved nødudgangen var nemlig ikke solgt på den famøse afgang.
Tekniske undersøgelser har siden vist, at møtrikker og bolte ikke var strammet ordentligt omkring nødudgangen, så døren kunne rive sig løs.
De amerikanske myndigheder udstedte omgående et startforbud mod 737 MAX-9, der er Boeings nyeste flytype i aktiv tjeneste.
Forbuddet gjaldt til i lørdags, men er nu blevet forlænget på ubestemt tid, fordi både FAA og flyselskaber mistænker Boeing for at have sjusket med fabrikationen af MAX-9.
Ifølge FAA skyldes startforbuddet ” hensyn til sikkerheden af amerikanske flyrejsende.” Europas tilsvarende myndighed – EASA – ventes at gøre det samme.
FAA oplyser samtidig, at man belært af erfaringerne fra MAX-9 vil skærpe kontrollen med alle de flytyper, som bliver fremstillet på Boeings fabrikker.
Alaska Airlines, der råder over 61 MAX-9 maskiner, har også sendt egne kontrollører til Boeings fabrikker for at overvåge produktions-processen.
Desuden har FAA bestilt 40 fly tilbage til et ekstra og mere grundigt eftersyn, selvom de bestod en første check for løse bolte i den forløbne uge.
”Vi koncentrerer os i stigende grad på hele Boeings fremstillings-proces,” erklærer FAA-chef Mike Whitaker til nyhedstjenesten Reuters.
FAA’s specialister tjekker nu både Boeings egne fabrikker og underleverandører af udstyr og reservedele til 737-9 flyet.
Først, når alt er blevet kontrolleret og fundet ok, vil FAA give tilladelse til, at de 171 maskiner kan gå vingerne igen – og Boeing må levere nye fly til sine kunder.
Dernæst vil FAA nu overveje, om man skal ændre sine nuværende regler for godkendelse og certificering. De kan nemlig udføres af fabrikanten selv.
I de senere dage måtte Alaska Airlines og United Airlines, der er de to flyselskaber med flest Boeing 737 MAX-9, aflyse hundreder af afgange på grund af startforbuddet.
Episoden i Alaska Airlines flyet satte et nyt stort spørgsmålstegn ved kvalitets-kontrollen hos USA’s største flyfabrikant Boeing.
FAA-chef Mike Whitaker siger således til den store avis ”Wall Street Journal”, at alt tyder på fejl under samlingen af flyet – ikke i design og konstruktion.
Boeings egen topchef Dave Calhoun har måttet indrømme, at man ikke har fjernet de kvalitets-mangler ved MAX-9, som man tidligere var opmærksom på.
Fokus flyttes især videre til Boeings underleverandør Spirit Aerosystems, der monterer stort set hele skroget på 737 MAX-9 flyene.
Af samme grund har Alaska Airlines nu besluttet sig til at sende egne teknikere til Boeings fabrikker for at tjekke de maskiner, som samles der. Flyselskabet vil også tage stikprøver af ting, der kommer fra Boeings underleverandører….
(Indledningsfoto til artiklen: Alaska Airlines)
Skriv et svar