Boeings stime af tekniske uheld med sine passagerfly fortsætter tilsyneladende.
I går fredag måtte et Boeing 737 Max fra American Airlines nødlande i Newark lufthavnen ved New York, fordi den ene af flyets to jetmotorer måtte slukkes på grund mekaniske problemer. Flyet var på vej fra New York til Miami i Florida.
Det sker kun godt en uge efter, at et større Boeing 777-200 fly fra United Airlines oplevede, at en motor sprang i luften kort efter start fra lufthavnen i Denver. Efterfølgende regnede det ned på indbyggerne i en landsdel med store stumper fra den ødelagte motor.
Ingen mennesker kom noget til ved gårsdagens episode i New York. Max flyet var landet sikkert i Newark. Både passagerer og besætning kunne forlade flyet på normal vis.
Boeing har ikke selv kommenteret det skete. Kun at fabrikanten var klar over det skete. I stedet overlod Boeing pressekontakten til American Airlines.
Her sagde en talsperson i aftes, at problemet tilsyneladende skyldtes et faldende olietryk i en af de to motorer.
Det er kun et par måneder siden, at Boeing 737 Max igen har fået tilladelse til at flyve med passagerer igen. Flytypen har haft startforbud over hele kloden i næsten to år efter to fatale flystyrt med 346 dræbte.
I Europa er Boeing 737 Max først på vingerne igen siden midten af februar – og kun hos nogle få flyselskaber. Den første Max er 20 måneders ”grounding” ventes at lande i Københavns Lufthavn i den kommende uge. Det er på en afgang med Icelandair fra Keflavik i Island.
De amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har straks reageret på motor-svigtet over New York. FAA har meddelt, at man indleder en undersøgelse af episoden.
FAA har haft en central rolle i Boeings Max skandale. Myndighederne sjuskede bl.a. ved at lade Boeing selv foretage kontrol og godkendelser af Max flyets konstruktion.
FAA føler sig derfor under pres og har meddelt, at hver eneste Max fly, der går på vingerne, vil blive nøje overvåget af satellitter.
FAA har i forvejen fået travlt med at undersøge Boeings større 777-200 og -300 modeller efter sidste uges motor-eksplosion.
Samtlige 127 eksemplarer af de ældre 777 maskiner fik startforbud hos deres flyselskaber i USA og Asien. Flytypen bruges ikke i Europa. Sidenhen er skylden lagt på metal-træthed i den smadrede motor.
Dertil kommer, at Boeing også har tekniske udfordringer med og utilfredse kunder på sine store 787 Dreamliner fly.. Salget af denne populære flytype til de lange distancer er styrtdykket i de senere måneder.
Problemerne med de tre forskellige flytyper ser dog ikke ud til at have nogen sammenhæng med hinanden. Ud over, at de alle sker på fly fra Boeing….
(Indledningsfoto til artiklen: American Airlines)
………….
Skriv et svar