De store krydstogtskibe er populære blandt publikum. Aldrig har så mange mennesker holdt ferie på havet som i dag.
Men søens giganter er ikke lige populære hos miljø-forkæmpere både til lands og til vands. Når sådan et krydstogtskib med tusinder af passagerer og personale lægger til kajs, forurener det let mere end hele byens trafik af biler og lastvogne på veje og gader.
Flere krydstogt-rederier er da også ved at omruste deres skibe til mindre forurenende brændstof-typer eller til gas.
Det nye Ecoship går en lidt anden vej. Når man ser bort fra de få krydstogtskibe, der bevæger sig med store sejl, vil nyheden være markedets grønneste.
Ecoship vil hente sin energi fra ti vind-generatorer, der kan skubbes op fra taget eller trækkes ned i et hul, når de ikke er i brug.
Sammen med 10 automatisk udfoldelige sejl med solceller på kan vind-generatorerne sørge for at dække 50 pct. af el-behovet på det store krydstogtskib.
De utraditionelle solsejl kan bruges til at drive skibet frem. De har et samlet areal på 6.000 kvadratmeter og kan give elektrisk output på 750 kW.
Ecoship vil derudover været forsynet med en helt ny type hybrid motor, der kan køre på både diesel og flydende naturgas. Slut med den tunge og stærkt forurenende bunkers-olie, som de fleste skibe anvender i dag.
De japanske ejere og udviklerne fra spanske Oliver Design forventer, at Ecoship vil bruge 20 pct. mindre i brændstof end sammenlignelige krydstogtskibe med konventionel teknik.
Skibet vil have et 40 pct. lavere udslip af kulstoffer og vil skære forureningen med 30 pct. i alt. Det opnås også ved, at et lukket vandsystem vil sende langt mindre spildevand i havet.
Ecoship vil nemlig bruge det meste af sit spildevand til gøde små parker og marker med grøntsager og frugt, der placeres rundt omkring på skibets fem dæk.
På den måde vil det første ”grønne” krydstogtskib være selvforsynende langt hen ad vejen, når det stikker til søs om knap tre år med op til 2.000 passagerer ombord.
Ecoship er på 60.000 tons og vil blive bygget i de næste par år på det finske Arctech Helsinki Shipyard værft. Det vil af sine japanske ejere blive præsenteret i forbindelse med De Olympiske Lege i Tokyo i 2020.
Med i projektet er også den japanske miljø-organisation og NGO Peace Boat. Organisationen, der har været nomineret til Nobels Fredspris, arbejer for fred, menneske-rettigheder, bæredygtige samfund og mod forurening.
Det revolutionære krydstogtskib tegnes af Oliver Design, der har specialiseret sig i arkitektur og design af fartøjer til søs. Oliver Design har arbejdet med Ecoship projektet siden 2012.
‘Ecoship bliver 250 meter langt og have en maksimal hastighed på 21 knob (ca. kroner). 750 kabiner vil blive indrettet med den nyeste teknologi og anvendelse af miljø-godkendte naturmaterialer – b.a. træ fra finske skove….
Skriv et svar