Der var engang, hvor ruterne fra Europa til USA var den rene guldgrube for de etablerede ”gamle” flyselskaber.
Konkurrencen i luften var ikke voldsomt stor, og hvert land eller område som f.eks. Skandinavien kunne have sit lokale flyselskab, der nærmest havde monopol på de lange ruter over Atlanten.
Det var dengang. Før flyselskaber som Norwegian eller islandske WOW air lagde en bombe under de gamle flyselskabers prispolitik.
I dag kan man således være heldig at opsnappe en flybillet fra f.eks. København til New York til en pris, der ikke er meget højere, end hvad man betalte for en flyvetur fra København til Aalborg. Det vil sige under 1.000 kroner for en one-way billet.
De gamle flyselskaber vil naturligvis ikke sådan uden videre kaste håndklædet i ringen, bare fordi Norwegian og co. er begyndt at nuppe interkontinentale passagerer fra dem i stor stil.
Både SAS, British Airways og Lufthansa har derfor slået tilbage med særlige Light billetter, hvor man kan købe billige rejser, hvis man kun har håndbagage med.
Desuden har British Airways og spanske Iberia sammen oprettet lavpris-selskabet Level, der primært flyver fra Barcelona til Nordamerika.
Air France er på vej med Joon, der har nogenlunde samme formål. Blot er udgangspunktet her Paris og Charles de Gaulle lufthavnen.
Og Lufthansa er på vej med store udvidelse i sit datterselskab Eurowings, der skal tage arven op efter det nu konkurs-ramte lavpris-selskab Air Berlin. Ikke kun på de indenlandske og europæiske ruter, men i høj grad også på de transatlantiske destinationer.
Når man kigger på denne vinters udbud af sæder mellem Europa og USA, er det fortsat de store gamle flyselskaber, som er de største.
Øverst i en Top-10 over de førende flyselskaber over Atlanten finder vi gamle kendinge som British Airways, Delta Airlines, United Airlines og Lufthansa.
Problemet for dem er blot, at de kun har en beskeden vækst i antallet af passagerer på de lange ruter. Typisk mellem 1 og 3 procent.
Langt stærkere går det for Norwegian, der ligger på en 7. plads over Atlanten og nu for alvor bider de gamle flyselskaber i haserne – eller er det landingshjulene.
Norwegian har nemlig mere end fordoblet sin sædekapacitet mellem Europa og USA i det seneste år. Fra 406.196 i vinteren 2016/17 til 858.513 i denne sæson. Det er et plus på 111 pct.
Også WOW air har vækstrater i de pæne to-cifrede størrelser – + 31,1 pct. til 247.910 sæder.
Ifølge tal fra konsulent firmaet OAD er andre flyselskaber med flotte fremgange over Atlanten f.eks. russiske Aeroflot med +28,2 pct, spanske Iberia med plus 25,2 pct, italienske Alitalia med plus 15,3 pct, irske Aer Lingus med plus 12,3 pct eller islandske Icelandair med +12,4 pct.
De fleste flyselskaber har fremgange på deres Europa-USA ruter. I Top-20 er dog to med en nedgang: Det er SAS med 1,3 pct. færre sæder til nu 333.047 og Richard Bransons Virgin America med 3,2 pct. færre.
Her er OAGs Top-10 over de største flyselskaber over Atlanten i denne vinter:
- British Airways – 1,87 millioner sæder
- Delta Airlines – 1,62 millioner
- United Airlines – 1,60 mio.
- Lufthansa – 1,41 mio.
- American Airlines – 1,39 mio.
- Air Canada – 941.000
- Norwegian – 859.000
- Air France – 840.000
- Virgin Atlantic – 798.000
- KLM – 569.000 passagerer
SAS ligger på en 14. plads over Atlanten på OAGs liste, Icelandair på plads 15, WOW air på position 16 og Aeroflot på 18….
Skriv et svar