Når man er ude at rejse og nyder sol, varme, azur blåt vand og kølige drinks, er det meget vigtigt at vise det til alle dem derhjemme i det våde, grå og kolde Dannevang.
Sociale medier er blevet en uundværlig del af danskernes sommerferie. Alle detaljer – fra den brune navle, over det ypperlige aftens-måltid til den flotteste udsigt over havet – skal foreviges i billeder og små videoer, der sendes ud via Facebook, Instagram eller Snapchat.
”Travel Bragging” kalder amerikanerne dette fænomen. På dansk kan det vel nærmest oversættes med ”rejseblær”.
Især for de yngre årgange – den såkaldte Generation Y alias Millenials mellem 15 og 30 år – er ”brag tagging” i dag den næsten vigtigste del af ferien.
35 pct. i den aldersgruppe bruger fire timer om dagen på deres ferie med næsen nede i deres smartphone. En stor del af tiden går med at tjekke, hvor mange ”likes” deres feriefotos har fået i de sociale medier.
Det viser en undersøgelse, som den store rejseportal Hotels.com har foretaget. Tallene er samlet i portalens nye rapport ”Mobile Travel Tracker”.
Rapporten er en guldgrube for alle, der interesserer sig for de 18- til 30-åriges adfærd og vaner i en tid, hvor mobiltelefonen er en lige så vigtig del af den daglige beklædning som frisk-vaskede trusser og den nyeste mode i sneakers.
Analysen afslører f.eks, at hver femte dansker på ferie tager en selfie, når de ankommer til hotellet.
Eller de tager straks en lille video med mobilen af værelse, bar, pool og andre vigtige pejlemærket i det hotel, de skal bo på i de kommende dage.
Billederne sendes naturligvis med det samme til et eller flere sociale medier, hvor de kan ”blære sig” over for venner, kolleger og familie.
En dansker bruger i gennemsnit 73 minutter om dagen i de sociale medier, når de er på ferie. Facebook er mest populær med 61 pct. Instagram følger efter med 34 pct.
Og hvad der er en vigtig detalje for rejse-udbydere: 10 pct. af de danske ferie-rejsende vælger hotel efter, hvor gode billeder man kan tage der.
Med andre ord – kedelige ”overnatnings-paladser” er yt. Hotellet skal indrette sig med spændende kroge og udsigter, som gør sig godt på gæsternes selfies og videoer i de sociale medier. di
”Vi kan konstatere, at 20 pct. af alle rejsende ikke kan nyde deres ferie uden at have deres smartphone ved hånden døgnet rundt. På stranden i liggestolen, under måltiderne, på udflugterne, i diskoteket om aftenen – og med i seng om natten,” forklarer Daniel Craig. Han er vicedirektør i Hotel.com’s afdeling for mobil markedsføring.
”Det perfekte feriebillede er vigtigere end noget andet – også gæsternes personlige sikkerhed. 8 pct. siger, at de vil være klar til at tage en selfie overalt og på alle tidspunkter af døgnet,” fortsætter Daniel Craig.
Men hvad er det så, de unge rejsende har så travlt med at prale af i sociale medier, når de er på ferie?
Tilsyneladende er snapshops af den lækre mad det helt store hit. 38 pct. tager billeder og videoer af de ting, de får serveret – og sender det straks videre i de sociale medier.
Det såkaldte ”Food Porn” har længe været et populært fænomen på især Instagram. Mange restauranter ligefrem anretter maden, så den ser flot ud via et smartphone kamera.
Andre madsteder har uddannet deres tjenere, så de ikke kun kan fortælle, hvad det er, de serverer. De kan også give gæsterne gode råd til at tage de bedste fotos af de kulinariske specialiteter – eller man låner små fotolamper ud, der kan give den optimale belysning ved middagsbordet.
38 pct. af de 18- til 30-årige indrømmer samtidig, at de hellere vil uploade en selfie af sig selv end et billede med familien på ferie (37 pct).
Kulturen bliver dog ikke glemt på smartphones. 29 pct. tager således billeder til sociale medier af sjove huse og bymiljøer, mens kun seks pct. finder det værd at sende fotos af mode og tøj.
Sjovt nok er det især mænd, der erklærer deres kærlighed til en god selfie på rejsen. Det gør 31 pct. af hannerne mod 29 pct. af kvinderne.
Egomanien trives også fint i selskab med mobiltelefonerne:
12 pct. af de adspurgte i analysen fra www.hotels.com svarer således, at de hellere vil rejse med deres smartphone end med deres hjertes udkårne.
For ni pct. er det mere stressende, når deres telefon løber strøm, end når man kommer op at skændes med kæresten og partneren (otte pct).
I den forbindelse er fænomenet #FOMMO mindst lige så generende. FOMMO står fot ”Fear Of Missing my Mobile”….
Skriv et svar