Vi kender daglige trafik-forstoppelser fra motorveje og gader i storbyerne, men de foregår nede på jorden.
Måske vi skal forberede os på det samme 11 kilometer højere oppe i luften i de kommende år.
Airbus forudsiger i hvert fald, at antallet af passagerfly vil mere end fordobles frem til 2037 – altså om 18 år.
Ifølge Airbus’ netop udsendte Global Market Forecast er der i øjeblikket 21.450 passagerfly på vingerne rundt omkring på denne jord.
Halvdelen af dem vil stadig være aktive om 20 år. Samtidig letter 37.390 nybyggede maskiner i den periode, således at det totale antal af airlinere vil være oppe på 47.990 i 2037.
Langt størstedelen af fremtidens passagerfly vil være små maskiner med kun én mellemgang. Den type, som flyselskaberne kalder ”narrow bodies.” Det er typisk fly Airbus A320 eller Boeing 737 familierne.
Skulle Boeing 737 stadig være i produktion i 2037, vil det være verdens-historiens længst overlevende flytype. Til den tid er 737’eren over 70 år gammel.
Airbus selv satser stærkt på sin nye A321 neo model – se indledningsfoto. Det er en opgradering med bl.a. nye miljø-rigtige motorer af et passagerfly, der vakte meget lidt interesse, da det blev vist første gang i begyndelsen af 1990’erne.
Dengang havde flyselskaberne svært ved at se et behov for et forlænget A320. Den opfattelse har ændret sig markant i mellemtiden.
Nu regner Airbus med, at en pæn procent af de 28.550 ”narrow body” passagerfly, der skal sælges i de kommende år, vil være A321 modeller.
Den seneste Airbus A321 har plads til 244 passagerer og kan i sine Long Range versioner flyve 7.400 kilometer på en optankning (4.600 miles).
Det giver mulighed for at fly non-stop fra det europæiske kontinent til mange amerikanske lufthavne. Eller for den sags skyld direkte fra London til Seattle på USA’s vestkyst.
Airbus forventer især A321 LR indsat på ruter mellem lufthavne, der ikke har passagerer nok til de store langdistance fly som Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350.
Det betyder, at langt flere europæiske lufthavne fremover kan få direkte forbindelser til USA eller Asien.
Boeing foretog en lignende prognose for et år siden, og den ser ikke meget anderledes ud end Airbus’ nye.
Ifølge Boeing vil de store ”wide body” maskiner i de kommende årtier kun udgøre 24 pct. af flyselskabernes indkøb.
Blandt ”wide bodies” vil den primære interesse ligge på mellem-klassen. De har mellem 230 og 300 sæder og en rækkevidde op til 9.250 km – 5.750 miles. De mest kendte flytyper i denne kategori er Boeing 787 Dreamliner og Airbus A330.
Boeings definition for ”Large” fly har plads til mellem 300 og 350 passagerer og kan flyve over afstande op til 18.500 km (11.500 miles). Det vil være Airbus A350 og Boeing 777, der kan tage en tur nonstop mellem f.eks. Australien og Europa.
Men ligesom Airbus ser Boeing den store fremtid ligge i de mindre ”narrow body” fly. I hvert fald når man regner i solgte eksemplarer i de kommende år.
Hvor Airbus spår et salg på 28.550 mindre passagerfly, er Boeing mere optimistisk. Amerikanerne regner med, at flyselskaberne vil købe 29.530 eksemplarer….
Skriv et svar