Det kan godt være, at billetpriserne på internet eller i flyselskabernes reklamer ser besnærende lave ud.
I dag kan man – i hvert fald i teorien – flyve på tværs af hele Europa til samme pris, som det koster at køre i taxa fra Rådhuspladsen i København til lufthavnen på Amager.
For mange mennesker kommer der dog en brat opvågning, når den endelig regning for flybilletten er betalt.
For så er der typisk kommet gebyrer på for at vælge sæde, for bagagen, for at betale med kreditkort og for at købe en snack, en vand eller et glas rødvin undervejs.
Der var engang, hvor man fik alle de ting gratis, når man var ude at flyve. I dag skal alle ting snart betales ekstra. Det næste bliver en gebyr for at få lov til at købe en billet.
Netop disse ekstra gebyrer er blevet et kæmpe marked for flyselskaberne. De spinder ganske enkelt guld på de ting, der i fagsproget kaldes ”Ancillary Services” – på dansk ”supplerende tjenester.”
Det viser den nye ”2017 Top 10 Airline Ancillary Revenue Ranking” rapport, som konsulent firmaet IdeaworksCompany har lavet for irske Cartrawler. Sidstnævnte er specialist i teknologi-løsninger til alverdens flyselskaber.
Ifølge den netop offentliggjorte analyse henter de 10 flyselskaber, der er dygtigst til at uddele gebyrer, næsten 30 milliarder USD hjem om året. Alene på den post. Det svarer til 193 mia. danske kroner i 2017!
Det er 14 gange så meget som i 2007, hvor indtægterne fra ”Ancillary Services” var på mere beskedne 2,1 mia. USD.
Men det var selvfølgelig også, før frække opkomlinge som Ryanair, easyJet, Norwegian, WOW air eller Wizz Air vendte op og ned på den etablerede luftfarts-branche. I USA er det selskaber som Southwest eller Spirit.
IdeaworksCompany har undersøgt indtægterne hos 143 forskellige flyselskaber. 72 af dem viser informationer om gebyr-indtægter i deres regnskaber.
Ikke uventet lever nogle lavpris-selskaber ligefrem af deres gebyrer. Den rene billetpris kan de nemlig ikke tjene udgifterne til fly, afgifter, personale og brændstof hjem på.
Det grelleste eksempel er amerikanske Spirit Airlines. I de knaldgule fly hentes 46,6 pct. af total-omsætningen fra ”Ancillary Services”.
Når man kigger nærmere på tallene, kommer 40 pct. af Spirits gebyr-indtægter fra bagage og 33 pct. fra en såkaldt ”Passenger Use Fee”.
Modsat de fleste andre flyselskaber skal man nemlig betale ekstra for at booke online hos Spirit. Det er billigst at købe billet direkte i lufthavnen.
I Europa er det ungarske Wizz Air, der holder rekorden. Hos Wizz kommer 41,6 pct. af omsætningen fra gebyrer.
På det punkt overgås ungarerne kun af tre flyselskaber i verden. Førnævnte Spirit Airlines fra Florida samt Viva Aero Bus i Mexico (43,6 pct) og amerikanske Frontier Airlines med 42,4 pct.
Rapporten viser også tallene på en anden måde:
Spirit tjener 50,97 USD (ca. 330 kroner) pr. passagerer via gebyrer og ekstra indtægter ved salg af mad og drikkevarer ombord. I Europa ligger islandske WOW air nummer ét på det punkt med 48,87 USD – 310 kroner.
Også ”gamle” full-service flyselskaber spinder guld på de ekstra indtægter. Dygtigst (eller værst) er australske Qantas med 39 USD pr. passager i gennemsnit.
Den komplette ”2017 Top 10 Airline Ancillary Revenue” rapport bliver først offentliggjort til september.
IdeaWorksCompany og Cartrawler har dog offentliggjort en del af indholdet allerede i dag. Her er f.eks. en Top-10 over de flyselskaber i verden, der har den største omsætning om året fra ”ekstra indtægter”:
- United Airlines – USA – 5,7 mia. USD
- Delta Airlines – USA – 5,4 mia. USD
- American – USA – 5,3 mia. USD
- Southwest Airlines – USA – 3,1 mia USD
- Ryanair – Irland – 2,3 mia. USD
- Air France / KLM – 2,0 mia. USD
- Lufthansa Group – 1,9 mia. USD
- Alaska Air – USA – 1,3 mia. USD
- Air Canada – 1,3 mia. USD
- easyJet – England – 1,3 mia. USD
Skriv et svar