Verdens mest besynderlige fly findes nu i en XL-udgave, og den viste – against all odds – at den faktisk kan flyve.
Det første af fem meget specielle BelugaXL fly gik i går på vingerne fra Airbus’ franske hovedsæde i Toulouse-Blagnac.
Klokken 14:21 lettede den tre etager høje transport maskine til en fire timer og 11 minutter lang flyvetur med kaptajn Christophe Cail, co-pilot Bernado Saez-Benito Hernandez og fly-ingeniær Jean Michel Pin i cockpittet. Undskyld ”flight decket” som det hedder nutildags.
I en industri, hvor de kedelige aero-dynamiske love får alle passagerfly til at ligne hinanden, er Airbus BelugaXL herligt anderledes at skue.
Med sit buttede skrog og hval-lignende næse ser BelugaXL slet ikke ud til at kunne flyve. Men det kan det. Også selvom det er en ny storebror til den flåde af BelugaST maskine, der i årtier har transporteret flydele mellem Airbus’ 11 fabrikker rundt om i Europa.
Hvis man bruger Hamborgs lufthavn regelmæssigt, vil man ofte kunne se ”luftens hvaler” på Airbus fabrik, der ligger på den anden side af Elben.
De ”små” hvaler havde efterhånden ikke plads til de stadig større dele, som Airbus skulle have sendt rundt. Vinger kommer f.eks. fra England, mens Airbus passagerflyenes skrog er opdelt i tre stykker for at kunne manøvreres ind i maven på BelugaST maskinerne.
Det kan bare svært lade sig gøre med Airbus seneste A350 XWB (Extra Wide Body) modeller – og derfor måtte der udvikles en XL udgave af Beluga.
Den nye hval er baseret på fragt-udgaven af Airbus A330-200 flyet. Det kan være svært at se. BelugaXL ser nemlig ud, som om der er pustet voldsomt meget luft ind i en ballon.
Ligheden med en Beluga hval er helt åbenlys, og Airbus spiller dygtigt på det. Den første BelugaXL er således bemalet, så forenden ligner det venlige ansigt på et af verdens største vanddyr.
BelugaXL er 63,1 meter langt og har et vingespænd på 60,3 meter. Lastrummet har en diameter på 8,8 meter og kan håndtere en last på maksimalt 53 tons. Det svarer til vægten på syv voksne elefanter eller to vinger til et Airbus A350 XWB passagerfly.
I forhold til de mindre Beluga modeller er cockpittet på den nye XL sænket en smule, så det ser endnu mere indeklemt ud under den store næse.
Layout’et af den nye Belugas flight deck er det samme som i Airbus A300-600 og A310, men flyve-egenskaberne er nok noget anderledes end i de strømlinede passagerfly.
Også ”bagagerummet” er blevet modificeret i forhold til BelugaST. Det har fået et halv-automatisk, computer-styret laste-system og er nu forsynet med klima anlæg. På den måde er det bedre egnet til at transportere følsomme ting som satellitter eller maling og lak til fly.
Airbus fortæller, at BelugaXL nu skal gennemgå 600 timers testflyvninger i de næste 10 måneder, inden det kan få sin officielle type-godkendelse.
Super-hvalen ventes at gå i drift hos Airbus i anden halvdel af 2019. Da skal de fire søskende til BelugaXL også være bygget færdig.
Den gamle lille Beluga i luften skal arbejde side om side med den nye XL frem til 2025, hvor den sendes på pension….
Skriv et svar