Både Airbus og Boeing sælger versioner af deres passagerfly, der er ombygget til private formål.
Det er ikke, fordi der bliver solgt så mange af dem, men når de bliver købt, er det af milliardærer, regeringer og virksomheder. Donald Trump er en af dem med sit private Boeing 757.
Langt større er afsætningen af de mindre ”corporate jets”. De har typisk plads til mellem fem-seks og 20 passagerer. De bruges typisk af travle forretningsfolk, popstjerner eller fodboldspillere som Cristiano Ronaldo, der naturligvis ejer sit eget lille jetfly.
Inden længe for alle disse jets imidlertid konkurrence fra verdens største privatfly. Et ombygget luftskib, der tilbyder ekstrem luksus til 18 passagerer – plus besætning i cockpit, kabine og køkken naturligvis.
Projektet hedder Airlander 10 og kan vel bedst beskrives som en tredjedel ballon, en tredjedel traditionelt luftskib (”Zeppeliner”) og en tredjedel fly.
Britiske Hybrid Air Vehicles (HAV) har købt maskinen gra US Army, hvor det blev anvendt til overvågning og rednings-aktioner i områder, hvor traditionelle fly ikke kan komme operere.
Ligesom helikoptere kan Airlander 10 nemlig starte og lande lodret. Luftskibet kan tilmed bruge stort set alle underlag som lufthavn.
HAV har nu allieret sig med idemagerne fra Design Q for at omdanne den hidtil ret spartanske kabine under luftskibets mave til noget, der bedst kan beskrives som et fem-stjernet hotel i mini format.
Målgruppen er folk, der har råd til at forkæle sig med en enestående rejse-oplevelse. HAV vil udleje privatflyet til virksomheder, som skal holde vigtige møder – til polter-abender, nygifte på bryllupsrejse eller nostalgikere, der synes, at jetfly er alt for charme-forladte og for hurtige.
En af fordelene ved Airlander 10 er nemlig, at transporten foregår i et mageligt tempo – og næsten uden støj.
Den 50 meter lange kabine udstyres med panorama vinduer i både sider og på gulv. Så lider man af højdeskræk, er Airlander 10 nok ikke den rigtige transportform at vælge.
Verdens største privatfly er 92 meter langt, 43 meter bredt og 27 meter høj. Kabinen er større end det indvendige i mange små rutefly. Så der er rigeligt med plads at strække benene på for de grupper på typisk 10 til 12 mennesker, som vil leje Airlander 10.
Kabinen bygges op i moduler, så den kan ændres hurtigt efter lejernes ønsker og behov.
Skal den f.eks. have et stort soveværelse for to eller tre mindre med rigtige senge?
Skal turen bruges til en konference, indrettes med mødebord osv.
Eller er projektet at flyve som en ekspedition ud til områder, hvor almindelige fly må opgive – ja, så indrettes med flystole, der kan omdannes til senge for op til 18 personer.
To luksuriøse badeværelser med brus plus et toilet, der er tre gange så stort som dem, man møder i rutefly, sørger for, at passagererne kan få sig en frisker undervejs.
Servicen ombord kan selvfølgelig også tilpasses opgaven. Måltider kan f.eks. forberedes i et rigtigt køkken af en professionel kok – ikke i et lille snævert ”pantry” med mikrobølge-ovn som i moderne passagerfly.
Hvis den første Airlander 10 bliver en succes, vil HAV sætte en mindre produktion i gang. Så vil interesserede ikke kun have mulighed for at leje eller lease verdens største privatfly. De kan også købe et eksemplar til sig selv.
Pris 25 millioner USD – ca. 160 kroner. Det er billigere end, hvad Airbus og Boeing tager for selv deres mindste passagerfly….
Skriv et svar