Flere penge mellem hænderne på folk og en voldsom stigning i oliepriserne er skyld i, at det bliver dyrere at tage ud at rejse næste år.
De ekstra penge, som folk har til rådighed, sørger for ekstra efterspørgsel på rejser. Når mange gerne vil hen samme sted, stiger priserne.
I Vesteuropa skal vi regne med, at hoteller bliver 5,6 pct. dyrere at bo i næste år. Flybilletter vil gå op med 4,8 pct. som følge af flyselskabernes øgede udgifter til brændstof.
Tallene stammer fra det netop offentliggjorte Global Travel Forecast, som Global Business Travel Association (GBTA) og det store internationale rejsebureau Carlson Wagonlit har lavet for femte gang.
Ifølge den nye rapport vil priserne vokse stærkest i Europa. På globalt plan vil stigningerne blive lidt mere moderate næste år. Hotellerne bliver 3,7 pct. dyrere og flybilletter 2,6 pct.
I 2019 vil den internationale luftfart fortsat være præget af lavpris-selskaberne. De vil vinde markedsandele både på de korte og mellemlange distancer i Europa, men i høj grad også på de lange interkontinentale ruter.
Norwegian er måske det allerbedste eksempel på vores breddegrader. Også islandske WOW air, tyske Eurowings, dansk-lettiske Prima Air og det spansk-britiske Level, der er et lavpris søsterselskab til British Airways.
Desuden vil flere og flere asiatiske flyselskaber med meget lave priser trænge ind på det europæiske marked – inklusive Danmark. Ét af flere eksempler er AirAsia X.
En anden trend, vi vil se næste år, er super-langdistance ruter. Nye flytyper fra Airbus og Boeing gør det muligt at flyve nonstop det halve af kloden rundt.
Qantas åbnede ballet tidlige i år men en direkte rute mellem London og Perth i Australien. Næste år vil andre tilsvarende flyvninger på 14 timer blive indført fra bl.a. Frankfurt og Paris til det store land ”down under”.
Singapore Airlines og flere af de store amerikanske flyselskaber har lignende ambitioner. I 2019 vil det være helt normalt at flyve fra f.eks. New York til Singapore uden stop undervejs.
Midt i begejstringen over de nye muligheder advarer GBTA og Carlson Wagonlit dog også om risici og udviklinger, der kan belaste luftfarten næste år.
Ud over stigninger i brændstof-priser er det mangel på piloter, mulige handelskrige, mangel på piloter og en øget konkurrence i luften, der kan betyde, at en del flyselskaber må lukke. Alt dette kan være med til at presse billetpriserne i vejret.
Pris-udviklingen på hotellerne har tæt forbindelse med, hvad der sker hos flyselskaberne. Derfor vil de mange ekstra flypassagerer betyde en øget efterspørgsel efter overnatnings-steder – og som følge deraf dyrere hotelværelser.
Hotel-branchen vil se flere konsolideringer næste år, og konkurrencen skærpes voldsomt om de unge på rejse. Dem vil ikke kun billige hostels have fat på, men i høj grad også mellemklasse hoteller – ja selv luksus hotellerne.
Samtidig vil de unges trend mod at foretrække fancy boutique hoteller blive forstærket yderligere, vurderer Carlson Wagonlit og GBTA.
Endelig indeholder rapporten også et Travel Price Forecast. Det spår, at priser for jernbane, bus og taxi vil stige en smule næsten år – med 0,6 pct i gennemsnit.
Indenfor lejebiler vil priserne holde deres nuværende niveau. Til gengæld vil vi se langt flere biler, der er online hele tiden.
Ikke kun til passagerernes glæde, fordi de kan surfe på internet via bilernes trådløse netværk. Men også fordi lejeselskaberne bedre kan holde øje med, hvor deres biler befinder sig….
Skriv et svar