Danske og internationale medier har i de senere dage haft travlt med at fortælle den triste historie om, at besætningen på et tysk krydstogtskib måtte skyde en isbjørn på den norske ø Spitzbergen. Den angreb turister, der kom for tæt på det vilde dyr for at tage selfies og andre fotos.
Nu reagerer miljø-organisationer på episoden og kræver, at krydstogter til arktiske områder skal forbydes. Eller i de mindste skal tætte møder med de lokale vilde dyr forhindres.
”Fremmede menneskers indtrængen i isbjørnenes leveområder stresser dyrene alt for meget. Arktis er ikke en zoologisk have, hvor dyrene er vant til at blive beskuet af mange mennesker,” siger Nadja Michler fra den tyske afdeling af Peta organisationen.
”Klima-forandringerne og den svindende mængde af isbjørnenes naturlige kost søløverne er allerede en trussel mod de store dyr. Episoden på Svalbard viser, at krydstogter til polar regionerne, hvor isbjørne risikerer at blive forstyrret eller dræbt, skal stoppes med det samme,” kræver Peta.
Det var repræsentanter for rederiet Hapag-Lloyd Cruises, der skød en isbjørn, da den optrådte truende over for rederiets personale og krydstogt gæster.
Hapag-Lloyd er imidlertid ikke det eneste rederi, der reklamerer med krydstogter til f.eks. Grønland for at komme tæt på isbjørne.
Tilbuddet fås fra stort set alle de rederier, der arrangerer krydstogter til Arktis – de såkaldte ”ekspeditions-rejser”. De bliver stadig mere populære som alternativ til de kæmpestore skibe med tusinder af passagerer, der pløjer gennem Middelhavet, Karibien og Østersøen.
”Kælvende gletsjere, isbjørne i den frie natur, polarlys og midnatssolen gør krydstogter til Arktis til en enestående oplevelse”, lyder det typisk på krydstogt-rederiernes flotte hjemmesider.
Hapag-Lloyd Cruises har beklaget episoden for flere dage siden. Rederiet har mange års erfaring med krydstogt ekspeditioner og orienterer sine passagerer meget grundigt om farerne ved at færdes i disse ekstreme dele af verden.
Det meget omtalte drab på en isbjørn skete, da et skib fra Hapag-Lloyd gjorde klar til landgang på en ø på Svalbard, der hører til Norge.
En af skibets fire isbjørne-vagter blev angrebet og kunne kun reddes, hvis hans kolleger skød bjørnen. Andre forsøg på at skræmme rovdyret væk fra den forsvarsløse mand virkede ikke.
Episoden har skabt en mindre ”shitstorm” i de sociale medier, hvor ikke kun Hapag-Lloyd rederiet, men også hele krydstogt-branchen og turisme i det hele taget bliver angrebet.
”Denne form for ferie skulle forbydes helt. Ikke kun er krydstogt-skibe blandt de mest forurenende fartøjer i verden. De ødelægger også naturen og hele byer. Tænk blot på Venedig eller Santorini”, lyder en af kommentarerne på Facebook.
En anden kritiker skriver:
”Det, der er sket, var grusomt. Det var desværre også et eksempel på, at turisme primært går ud på at sælge verden som en positiv oplevelse. Turist-branchen skal også påtage sig ansvar for at beskytte verden.”
De norske myndigheder på Svalbard, som Spitzbergen tilhører, har gang på gang advaret om risikoen ved at nærme sig isbjørne. De anbefaler folk at tage skydevåben med, hver gang de bevæger sig uden for byerne på øgruppen helt oppe nord for Norge.
Hapag-Lloyd Cruises skriver i et statement, at ”rederiet er helt klar over sit ansvar, når det rejser i sensible områder af verden som Arktis. Vi omgås naturen og dens dyreliv med stor respekt.”
Episoden fra Svalbard vil nok sætte ekstra fart i diskussionen omkring ”over-turisme”, miljø-farlige skibe og menneskers indtrængen i de sidste bastioner af verden, hvor vilde dyr kan leve i fred. Den lokale befolkning som f.eks. grønlænderne lever i pagt med naturen. Det gør de mange turister med deres kameraer, smartphones, dåseøl og vandflasker af plastik sjældent.
Krydstogt-rederierne er godt klar over, at de sejler i modvind, hvis de ikke gør noget ved tingene. Deres første modtræk bliver dog ofte ved småting, som de forsøger at få stor omtale på.
Flere af verdens største i krydstogter har f.eks. stoppet brugen af plastik sugerør, éngangs emballage og vandflasker i plastik ombord på deres skibe.
Andre er ved at omstille motorerne i deres skibe fra tung og stærkt forurenende bunkers olie til flydende naturgas.
Norge har sågar indført love om, at kun krydstogtskibe og færger med hel elektrisk eller hybrid drift får lov til at sejle ind i de store fjorde i fremtiden. Når f.eks. skibene fra den berømte Hurtigruten ligger i havn, bliver de forbundet til stikkontakten for at lade batterierne op. Ligesom en overdimensioneret mobiltelefon….
Skriv et svar