Det er næppe nogen overraskelse, at passagerflyene over Europa har haft svare tider i de seneste par måneder.
Forsinkelser, strejker og manglende personale har stået på dagsordenen. De har sørget for, at hundrede-tusinder af rejsende lander for sent ifølge tidsplanen, måske misser deres ”connection flights” eller må booke fuldstændig om – for overhovedet at komme afsted.
Alt dette sker med en perfekt timing i årets helt store ferie-måned juli. En periode, hvor ekstra mange familier er afsted med børn. Mange passagerer, der ikke rejser meget resten af året – må opleve bagsiden af medaljen af en meget travlt lufttrafik.
De mange forsinkelser på de internationale ruter i Europa skyldes mest mangel på piloter og flyveledere, der skal holde styr på trafikken oppe i luften over Europa.
De sætter nu deres præg på statistikkerne over de mest punktlige flyselskaber i Europa i den forløbne måned.
Eller skal vi snarere kalde dem upræcise flyselskaber. Bortset fra et enkelt har nemlig intet flyselskab formålet at få bare 8 af 10 af deres afgange frem til destinations lufthavnen med under 15 minutters forsinkelse. Meget ofte er flyene ankommet meget senere.
Statistikkerne for flyselskabernes forsinkelser udarbejdes hver måned af de britiske konsulentfirma Flightstats. Tallene kan måned efter måned ses her på Trends & Travel.
SAS er et af de selskaber, der er hårdest ramt af forsinkelser. Kun 65,59 pct. af de internationale afgange kom frem til tiden i juli.
SAS døjer med pilotmangel i sit irske datterselskab SAIL og hos underleverandøren CityJet, der flyver mange af SAS’s mindre afgange. Ifølge SAS vil man først være tilbage i normal drift igen om en uge eller to.
Ryanair er desværre ikke med i Flightstats’ målinger. Derfor kan man ikke i denne oversigt se, hvor meget indflydelse de mange strejker blandt piloter og kabine-personale har på Ryanairs
Til gengæld kan man konstatere, at Ryanairs ærke-rival easyJet har haft det svært med flyveledernes mandskabs-problemer. Easyjet kunne kun få 62,81 pct. af sine rutefly frem til tiden i juli. Det giver en beskeden 18. plads i Europa.
Norwegian opererer som to flyselskaber. De klarer sig med placeringer i julis midterfelt. Henholdsvis som det 10. og det 13. mest præcise flyselskab.
Lufthansa placerer sig på en beskeden 15. plads med 64,80 pct. fly fremme til tiden. Helt galt er det til gengæld gået for f.eks. Icelandair med under halvdelen af sine afgange på klokkeslæt. Mere præcist 49,43 pct.
Nede i den tunge ende af statistikken finder vi også flyselskaber som græske Aegean eller det Lufthansa-ejede Brussels Airlines fra Belgien.
Internationalt er det flot at se, at julis mest punktlige flyselskab faktisk er fra Europa. KLM’s 87,38 pct. af sine afgange til tiden er opnået midt i en del af verden, hvor lufttrafikken ellers er præget af kaos lige for tiden.
Verdens nummer to i præcise fly-ankomster er i øvrigt Sri Lankan Airlines med 85,79 pct. ankomster til tiden. Qatar Airways ligger op en global tredjeplads med 83,14 pct.Her er FlightStats Top-10 over de mest punktlige flyselskaber i juli i Europa:
- KLM – 87,38 pct.
- Iberia – 79,47 pct.
- Virgin Atlantic – 78,58 pct.
- Air Europa – 76,36 pct.
- Finnair – 76,08 pct.
- Alitalia – 75,86 pct.
- UIA – 73,65 pct.
- Austrian – 69,81 pct.
- British Airways – 69,65 pct.
- Norwegian – 68,44 pct.