Efterhånden findes der et pænt udvalg af ”smarte” kufferter på markedet. Også hos de kendte og berømte fabrikanter.
De indså hurtigt, at det ville være en god idé at gå i sync med alle de mennesker, der har deres smartphone, laptop eller tablet med ude at rejse.
Ikke alle disse moderne online kufferter har overlevet. Primært, fordi de ikke kunne overholde de nye skrappere regler for bagage med batterier i.
Batteriet i kufferter med integreret oplader skal kunne tages ud. Kufferten må nemlig ikke tjekkes ind og lægges i flyets lastrum. Batterierne skal medmindres i kabinen, hvor de vil være lettere at slukke, skulle de bryde i brand.
Den nye Plevo kuffert opfylder naturligvis alle sikkerhedskrav. Dertil kommer den med en række nye elektroniske features, så man næsten skulle tro, den var designet i Silicon Valley. Side om side med Apple, HP, Facebook, Google, Cisco, Intel, Netflix og alle andre, der bor i den californiske dal lige syd for San Francisco.
Lad os begynde med det enkle. Plevo fås i tre størrelser – fra den lille kabine-venlige variant til en stor kuffert, man næsten kan bo i.
Alle tre er basalt set ”hard-shell”, men har alligevel sider der kan udvides med 10-15 pct. Godt, når man lige skal presse de sidste ting ned i sin bagage til rejsen.
At Plevo har en separat lomme med lynlås på bagsiden, som man kan få adgang til uden at åbne kufferten, er heller ikke nogen sensation. Lommen er beregnet til f.eks. en laptop eller en tablet.
Så er det lidt mere usædvanligt, at man kan tage sit pæne tøj direkte fra klædeskabet og hænge det ind i Plevo. Komplet med bøjle. På den måde skal jakker, bukser med pressefolder, flotte bluser og nederdele ikke slås med andet indhold om plads i kufferten. Tøjet krølles heller ikke.
Og endnu mere smart: Når kufferten står oprejst, og låget er åbnet, kan man trække bøjlestangen vandret ud. Så har man altid et mini-klædeskab med på rejsen.
Selvfølgelig har Plevo et power bank batteri indbygget, som kan give strøm til f.eks. mobiltelefoner via to separate USB- og USB-C stik i toppen af kufferten. Batteriet kan nemt tages ud, inden man går til check-in.
Når batteriet sidder i kufferten, kan man udnytte dens indbyggede GPS og Bluetooth til at lokalisere, hvor den befinder sig. Bluetooth inden for de nærmeste 10-15 meter. GPS alle andre steder på kloden. Opholdsstedet vises på et digitalt landkort på ejerens smartphone.
Plevo har desuden ikke kun én, men fem slags låse. Det skal jo ikke være for nemt at bryde ind i kufferten.
Først er der den velkendte TSA-godkendte kodelås, hvor man enten taster fire cifre ind på et lille tastatur i toppen af kufferten – eller gør det på sin mobiltelefon.
Dernæst har kuffert og app en fingeraftryks-scanner. Har mobilen også ansigts-genkendelse, kan den også bruges til at åbne kuffertens lås. Det var den tredje mulighed.
Så mangler vi bare den fjerde, som jeg aldrig tidligere har set på bagage. Det er en morse-lås. Her skal man prikke en morse-lignende sekvens på kuffertens ”unlock” knap.
Koden eller mønstret er unikt for hver bruger og kan fungere som en redning, når f.eks. mobilen er løbet tør for strøm – eller man har glemt sin kuffertnøgle derhjemme. Og ups – der kom så den femte lås. Man kan også bruge en god gammeldags fysisk nøgle til at åbne Plevo.
Til allersidst – og lige før jeg afslører prisen – skal jeg lige huske at nævne, at Plevo har en kuffert vægt indbygget. Så kan man hele tiden tjekke, om man har hældt for meget ombord og risikerer at skulle betale for overvægt.
Plevo har ikke overraskende været en kæmpe-succes, og flere af varianterne blev udsolgt på bare 30 timer efter lanceringen.
Man kan dog stadig finde versioner med den særlige introduktions-rabat. Det betyder f.eks, at Plevo i kabine-kuffert størrelse koster 269 USD – ca. 1.800 kroner….
Skriv et svar