Statistikker er gode, fordi man kan trække mange interessante informationer ud af dem, alt efter hvordan man spørger og krydser de mange tal.
Norwegian har således fundet ud af, at de passagerer, som lavpris-selskabet flyver til Danmark, bidrager til en værdi-skabelse på mere end 4,8 milliarder kroner i vores land. Det svarer til omkring 12.800 arbejdspladser.
Faktisk er tallet endnu større: Når flere end 1,1 millioner udenlandske rejsende hvert år sætter sig til rette i et af Norwegians fly med kurs mod Danmark, skaber de en mer-omsætning på 6,2 mia. kr. på hoteller, restauranter, cafeer, taxier, butikker og i turist-attraktioner.
Det kan ifølge analyse instituttet Menon Economics omregnes til en værdiskabelse på 4,8 milliarder kroner.
Flest penge til hovedstaden
Næppe overraskende er det København, der har størst glæde af turist-indtægterne, som Norwegian sender til Danmark.
Københavns Lufthavn har alle Norwegians trans-atlantiske ruter til og fra Danmark. De lægger størstedelen af de 2,1 milliarder kroner i værdiskabelse i hovedstads-regionen. Det svarer til 5.600 arbejdspladser.
I Region Syddanmark, hvor Norwegian flyver til Billund Lufthavn, er værdiskabelsen fra de tilrejsende på 1,2 mia. kroner årligt. De mange penge danner grundlag for 3.200 arbejdspladser i det syd- og sønderjyske samt på Fyn.
I Region Midtjylland er tallet 771 millioner kroner i værdiskabelse og grundlag for 2.000 arbejdspladser.
I Region Nordjylland er Norwegians rejsende anledning til en årlig værdiskabelse på 530 millioner kroner. De skaber grundlag for 1.400 arbejdspladser i regionen. Her er det især det store antal flyruter til og fra Aalborg Lufthavn, der skaber værdi.
I Region Sjælland skabtes i 2017 en merværdi på 193 millioner kroner. Det er grundlag for ca. 500 arbejdspladser.
Amerikanere lægger mange penge
Norwegian har stor succes med sine trans-atlantiske ruter, og dét kommer især den danske hovedstad til gode.
Siden Norwegian åbnede sin første amerikanske rute til Florida i 2013, har selskabet fløjet mere end 350.000 amerikanere til Danmark – heraf rejste 119.000 af dem i løbet af 2017.
Amerikanerne bliver typisk i Danmark i længere tid end andre udenlandske rejsende, og de bruger flere penge, mens de er her. Derfor er de vigtige for turismen i vores land.
Jagter asiatisk vækst
Det norske flyselskab, der har omkring 140 fly i luften og 150 nye fly i bestilling, er fortsat på udkig efter vækst-muligheder – og den skal især komme fra Asien.
Norwegian føler sig imidlertid begrænset af en gammel skandinavisk aftale med den russiske regering, der giver SAS og Finnair monopol på at flyve over Sibirien – den direkte vej til det østlige Asien.
Til nytår mødes repræsentanter fra de skandinaviske regeringer igen med russerne. Flere tidligere forsøg på at få åbnet for flere overflyvnings-rettigheder er mislykkedes. Spændende at se, om det lykkes denne gang.
”Vi håber at få lov at flyve til Kina, Japan og Korea på lige fod og i konkurrence med andre flyselskaber. Som tingene står i dag, er vi reelt udelukket fra at konkurrere på de ruter,” forklarer Norwegians topchef Bjørn Kjos.
Skriv et svar