Hvis I har planer om at uddanne jer til pilot, steward eller stewardess – eller I kender unge mennesker, der drømmer om et job over skyerne – skal I nok regne med, at jeres kommende job ligger ude i Fjernøsten.
Den økonomiske vækst i Asien går nemlig så stærkt, at der vil blive brug for 261.000 nye piloter og 317.000 styk kabine personale i de kommende 20 år.
Halvdelen af stillingerne ligger alene i Kina – 128-000 – mens resten er jævnt fordelt over hele regionen, der også omfatter Australien og New Zealand.
Tallene kommer fra flygiganten Boeing, der har prøvet at bedømme, hvor meget nyt personale flyselskaberne i verden kan få brug for frem til 2037.
Kina og flere andre store lande i Asien har en stærk voksende middelklasse, der nu har penge til at opleve resten af verden.
Det vil flyselskaberne mærke som mange flere passagerer og et behov for nye fly. I de kommende år vil 40 pct. af alle nye ordrer på passagerfly gå til de asiatiske lande, spår Boeing.
Fremgangen ude i Østen vil samtidig øge efterspørgslen efter private fly markant. Både på helikoptere og på business jets til stærkt ekspanderende virksomheder.
Også USA og Canada vil få brug for mange flere nye piloter. 206.000 i de næste 20 år. Europa holder sig en smule tilbage med 146.000 piloter, mens Mellemøsten kan nøjes med 64.000.
Det har ellers i høj grad været i lande på den arabiske halvø, hvor vi har set kraftige udvidelser i de senere år. Hos flyselskaber som Emirates, Etihad eller Qatar Airways.
Boeings bud på pilot-manglen frem til 2037 lyder på 790.000 på globalt plan. Heraf vil de 635.000 kunne få jobs i den kommercielle luftfart – altså hos selskaber med rute-, charter- og fragtfly. 96.000 vil sætte sig i cockpittet i firmafly, og 59.000 skal flyve helikopter….