Det vakte stor opsigt, da det australske flyselskab Qantas tilbage i marts gennemførte den første non-stop ruteflyvning mellem England og det store land ”down under”.
Qantas’ Boeing 787-9 Dreamliner fly har dog ikke rækkevidde nok til at forbinde London med Australiens vigtigste storby Sydney.
Flyet kan lige nu nå Perth på Australiens vestkyst uden mellem-landinger undervejs. I Perth må passagererne så vente på en omstigning for at kunne flyve videre i flere timer til f.eks. Sydney eller Melbourne, der nok er slut-destination for de fleste europæere på rejse til kænguruernes hjemland.
Først i 2022 venter Qantas at kunne få passagerfly, der kan klare den godt 17.000 kilometer lange flyvetur fra f.eks. London til Sydney. Den vil typisk tage 20 timer og 20 minutter at gennemføre.
‘Får Qantas disse nye super-langtrækkende fly, har flyselskabet også planer om at forbinde Sydney og Melbourne med New York og flere storbyer på det europæiske fastland. Sandsynligvis Frankfurt og Paris.
Den mest direkte – og dermed korteste – rute fra London til Australiens kyst går hen over Danmark og videre via Letland, den vestlige del af Rusland, Kazakhstan, Kina og Indonesien, før den rammer Australiens nordkyst i nærheden af byen Darwin.
Tidligere i år bad Qantas de to store flyfabrikker Boeing og Airbus om at komme med forslag til passende flytyper. Qantas regner selv med, at det bliver nye versioner af Boeing 777X og Airbus A350.
Qantas har haft overraskende succes med sin London til Perth rute. Sæderne er nærmest konstant udsolgt af folk, der gerne vil opleve, hvordan det føles at sidde i en flykabine i 17 timer.
Den nye direkte rute har dermed givet sit bidrag til, at det australske flyselskab forleden dag kunne melde om en ny rekord i både omsætning og overskud.
Qantas giver sine passagerer på den lange rute ekstra meget benplads. De specielt indrettede Dreamliners har kun 236 sæder mod normalt over 300. Der er tre klasser – Business, Premium Economy og Economy.
Måltiderne på den super-lange flyvetur er tilpasset, så de opretholder passagerernes væske-balance, hjælper med at sove og reducerer jetlag. Måltiderne omfatter både lette asiatiske poké bowls med småskåret fisk, tang og grøntsager – og mere hjemligt udseende retter.
Passagererne oplever et lavere lufttryk ombord end på andre langdistance flyvninger. Mellem London og Perth har Qantas justeret det til 1.800 meter (6.000 fod), så de rejsende føler, de befinder sig tættere på jorden.
Kede sig behøver passagererne bestemt ikke. Dreamliner flyet er udstyret med to tag-selv barer, og der er 1.500 forskellige underholdnings-tilbud at vælge imellem – tv-serier, film, musik og videospil.
Qantas’ London til Perth rute er i øvrigt slet ikke verdens længste. Med 14.499 km ligger den på en global andenplads og vil fra oktober trille ned på plads tre.
Det sker, når Singapore Airlines åbner et direkte link fra Singapore til New York, der vil gå over 15.358 kilometer.
I øjeblikket har Qatar Airways verdens længste direkte flyrute mellem Doha på den arabiske halvø og Auckland i New Zealand. Den er 14.535 km lang. På tredjepladsen ligger lige nu Emirates med Dubai til Auckland på 14.200 km.
Endelig skal jeg huske at fortælle, at den attraktive rute mellem London og Sydney faktisk allerede har været fløjet non-stop tilbage i 1989.
Dengang gennemførte en specielt indrettet Boeing 787 Jumbo fra Qantas den lange vej i luften. Det var dog kun som et eksperiment og uden normale, betalende passagerer ombord….
https://www.qantas.com/us/en.html
https://www.trendsandtravel.dk/foerste-nonstop-rutefly-mellem-europa-australien-luften/
Skriv et svar